D 2011

Zapojení kulturních institucí do vzdělávání neslyšících žáků ZŠ

KLENKOVÁ, Jiřina and Mariana KOUTSKÁ

Basic information

Original name

Zapojení kulturních institucí do vzdělávání neslyšících žáků ZŠ

Name (in English)

Involvement od Curtural Institutions in Education of Deaf Pupils in Primary Schools

Authors

KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Mariana KOUTSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Education of Students with Special Educational Needs, p. 216 - 223, 8 pp. 2011

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055198

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-216-1

Keywords in English

culture; cultural wealth; cultural institution; Framework Educational Program for Primary School; School Education Program; deaf pupils; education; accessibility; legislation; interpreting; sign language

Tags

Reviewed
Změněno: 18/2/2013 20:14, Mgr. MgA. Mariana Chytilová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek prezentuje první fázi výzkumného šetření v oblasti zapojení kulturních institucí do vzdělávání neslyšících žáků ZŠ. Dominantním cílem připravovaného výzkumu je analyzovat problematiku potřeb neslyšících žáků ZŠ vzhledem ke službám kulturních institucí ve vztahu k očekávaným výstupům RVP ZV. Příspěvek terminologicky vymezuje téma kultury a kulturního bohatství. Představuje legislativu související s právy neslyšících ve světovém a českém kontextu. Příspěvek rovněž mapuje provázanost RVP ZV a kultury v jednotlivých vzdělávacích oblastech a průřezových tématech. V neposlední řadě se věnuje začlenění spolupráce s kulturními institucemi do ŠVP škol pro sluchově postižené.

In English

The objective of this paper is to present the first part of the research focused on the involvement of cultural institutions in education for deaf pupils in primary schools. The major aim of the upcoming research is to analyze the issues of deaf pupils needs with regard to the cultural institutions services related to the prospective output of Frame Education Program for Primary Schools. The paper sets out the terminology of culture and cultural wealth as well as legislative tools connected with the rights of deaf people in Czech and international context.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

C_la_nek_Koutska__PED_2011.pdf
Request the author's version of the file