DOLEŽALOVÁ, Lenka and Jana LUKÁČOVÁ. Recepce psaného textu u dětí se sluchovým postižením (Reception of written text by children with hearing impairment). In Vítková, M., Opatřilová, D. (eds.). Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Stude. 1st ed. Brno: Paido, 2011, p. 45-57. ISBN 978-80-7315-216-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Recepce psaného textu u dětí se sluchovým postižením
Name in Czech Recepce psaného textu u dětí se sluchovým postižením
Name (in English) Reception of written text by children with hearing impairment
Authors DOLEŽALOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana LUKÁČOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Stude, p. 45-57, 13 pp. 2011.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055201
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-216-1
Keywords (in Czech) dítě se sluchovým postižením vzdělávání žáků se sluchovým postižením bilingvální výchova český jazyk český znakový jazyk globální čtení čtení s porozuměním
Keywords in English child with hearing impairment education of pupils with hearing impairment bilingual education Czech language Czech sign language global reading reading with understanding
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 13/4/2012 08:11.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou čtení s porozuměním u dětí se sluchovým postižením. Cílem příspěvku je poukázat na důležitost osvojení si dovednosti číst s porozuměním právě u jedinců se sluchovým postižením, pro něž může být recepce psaného textu jednou z cest k úspěšné komunikaci s intaktní populací. V příspěvku je dále prezentován výzkum realizovaný v rámci diplomové práce Bc. Jany Lukáčové s názvem Čtení s porozuměním u dětí se sluchovým postižením. Cílem práce bylo objasnit proces osvojování čtenářských dovedností, recepci psaného textu, specifika získávání čtenářských dovedností a výuky čtení u jedinců se sluchovým postižením. Dalším cílem empirické části práce bylo vytvořit pro žáky se sluchovým postižením vhodnou metodickou pomůcku k výuce čtení. Metodickou pomůcku představuje čítanka s upravenými texty pro děti mladšího školního věku.
Abstract (in English)
The article deals with the reading with understanding by the hearing impaired children. The aim of the article is to refer importance of the ability to read with understanding by children with hearing impairment. This form of the communication is one of the successful communication with hearing people. In the article is presented a research, which was realized in the diploma thesis of Bc. Jana Lukáčová „The reading with understanding by children with hearing impairment“. The aim of this thesis was to reveal the process by which reading skills are acquired, the written words are absorbed and how reading skills are acquired by hearing impaired people, as well as how reading skills are taught. The another aim of the empirical part of the thesis was to create a tailor made teaching aid helping to teach of reading for pupils with hearing impairment. The teaching aid is a reading-book specifically adapted for young pupils in the 6-10 age range.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/4/2024 20:30