ČERVENKA, Karel. Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence. In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, s. 289-303. ISBN 978-80-210-5731-9. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{969035, author = {Červenka, Karel}, address = {Brno}, booktitle = {Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities}, keywords = {behavioral difficulties; inclusion; children at risk; special educational need; individual difference; educational intervention;}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-5731-9}, pages = {289-303}, publisher = {Masarykova univerzita. MuniPress}, title = {Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence}, year = {2011} }
TY - CHAP ID - 969035 AU - Červenka, Karel PY - 2011 TI - Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence VL - neuveden PB - Masarykova univerzita. MuniPress CY - Brno SN - 9788021057319 KW - behavioral difficulties KW - inclusion KW - children at risk KW - special educational need KW - individual difference KW - educational intervention; N2 - Individuální odlišnosti, které jsou specifické pro děti s poruchami chování, jakými jsou například tzv. nežádoucí projevy v jejich chování, bývají samy o sobě často objektem intervence. Cílem pak bývá eliminace a normalizace či alespoň zmírnění těchto problematicky vnímaných odlišností. Speciálně pedagogický přístup orientovaný na inkluzi dítěte v riziku či s poruchami chování by však měl vycházet z respektu jak vůči společenským normám, tak vůči individuálním potřebám dítěte, a proto by měl tyto specifické odlišnosti vnímat raději jako projevy či indikátory potenciální speciální edukační potřeby (potřeb) daného dítěte. Na příkladech z terénu jsou vysvětleny analytické kroky na cestě od zjištění individuální odlišnosti přes identifikaci speciální edukační potřeby až k plánu inkluzivně orientované intervence. Zmíněné příklady se týkají odlišností v postojích a představách klientů preventivně výchovného zařízení (tj. dětí v riziku či s poruchami chování), které se objevily v rámci kvalitativního výzkumu provedeného v prostředí dané preventivně výchovné instituce. ER -
ČERVENKA, Karel. Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence. In \textit{Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities}. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, s.~289-303. ISBN~978-80-210-5731-9.
|