ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu (Roles of „problematic“ children within the system of institutioinal care from their own perspective: Some research findings). In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, p. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu
Name (in English) Roles of „problematic“ children within the system of institutioinal care from their own perspective: Some research findings
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities, p. 305-316, 12 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita. MuniPress
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055252
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5731-9
Keywords (in Czech) poruchy chování; speciální edukační potřeba; středisko výchovné péče; inkluzivní edukace; intervence; kvalitativní výzkum; systém péče o ohrožené děti
Keywords in English behavioral difficulties; behavioral disorder; special educational need; inclusive education; special education intervention; qualitative research;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 26/3/2012 15:11.
Abstract
Inkluzivní edukace dětí s poruchami chování či v jejich riziku a s ní související intervenční strategie by měly přihlížet k potřebám těchto dětí. Autor vychází z předpokladu, že potřebám dítěte nelze plně porozumnět bez zájmu o jeho pohled na situaci, o to, jak samo vnímá okolní svět a sebe sama v něm. Jednou z cest k takovému porozumění je kvalitativní výzkum. V textu jsou prezentována průběžná zjištění vycházející z výzkumu, který se zajímá o pohled tzv. problémových dětí na systém péče o ohrožené děti a na jejich vlastní pozici a roli v něm. Participanty výzkumu byli klienti preventivně výchovného zařízení.
Abstract (in English)
Inclusive education and intervention focusing on children with behavioral difficulties or children at risk should respect their individual needs. It is not possible to fully understand childrens needs without interest in their own perspective of the situation. Qualitative research can be seen as a way to find such understanding. There are partial research findings presented in the text. The research topic is childrens perspective on the system of institutional care and their own role within the system. Participants of the reserarch were clients of a counseling care center.
Links
MUNI/A/1021/2010, interní kód MUName: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/5/2024 13:00