MILÉŘ, Tomáš and Petr SLÁDEK. Sledování mikroklimatu ve třídě během vyučování (Monitoring of microclimate in the classroom during the lesson). In Řehulka, Evžen. Škola a zdraví 21 Studie k výchově ke zdraví. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 215-220. ISBN 978-80-210-5722-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sledování mikroklimatu ve třídě během vyučování
Name in Czech Sledování mikroklimatu ve třídě během vyučování
Name (in English) Monitoring of microclimate in the classroom during the lesson
Authors MILÉŘ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr SLÁDEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Škola a zdraví 21 Studie k výchově ke zdraví, p. 215-220, 6 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW ŠKOLA A ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055253
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5722-7
Keywords (in Czech) vzdělávání; experimenty; mikroklima
Keywords in English education; experiments; microclimate
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc., učo 1617. Changed: 21/2/2012 10:32.
Abstract
Doporučení vědeckých výzkumů nebývá vždy dostatečně akceptováno dotčenou populací. Mnohdy je účelné podpořit závěry těchto výzkumů zjednodušenými experimenty, které jsou vhodné pro školní vzdělávání. Přímý kontakt žáků s vlastním měřením má značný následný impakt. Hlavním parametrem, který může výrazně ovlivnit efektivnost výuky, je vedle teploty, vlhkosti vzduchu a intenzity světla obsah CO2. Pro měření byla vybrána souprava Vernier, která umožňuje sledování sledovaných parametrů. Měření bylo prováděno v delším časovém průběhu v různých typech učeben (různá expozice vůči dopadu slunečního záření, různá velikost místnosti) za různého počtu žáků a při různých činnostech. Byla sledována i role pootevřených oken a krátkého vyvětrání učebny v průběhu hodiny na hodnoty fyzikálních veličin. Vyhodnocení měření mikroklimatu nám umožnilo vytvořit projekty pro výzkum realizovatelný žáky škol. Vlastní měření je možno doplnit testováním reakční doby žáků za různých mikroklimatických podmínek.
Abstract (in English)
The recommendations of the scientific research are not always sufficiently accepted by the population. Often it is useful to support the conclusions of these researches by simplified experiments that are suitable for school education. This paper describes a simple monitoring of the basic physical parameters describing the microclimate in the classroom during the lesson. The main parameter, which can significantly affect the efficiency of the teaching/learning process, in addition to temperature, humidity and light intensity is the CO2 content. For monitoring the parameters we have chosen a set Vernier. Monitoring of the parameters was carried out over a longer time in the course in different types of classrooms (different exposures to solar radiation, different size of the room) with a variable number of pupils, and during the various pupils activities. Evaluation and measurement was completed by testing the reaction time of students under various microclimatic conditions.
PrintDisplayed: 2/7/2024 06:44