VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? (Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?). In Ratolest Brno. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, p. 134-143, 145 pp. ISBN 978-80-260-0137-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?
Name (in English) Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?
Authors VOJTOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karel ČERVENKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? p. 134-143, 145 pp. 2011.
Publisher občanské sdružení Ratolest Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055257
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-260-0137-9
Keywords (in Czech) speciální pedagogika; delikvence; porucha emocí a chování; děti v riziku; intervence; posilování; podpora; provázení;
Keywords in English Special education; emotional and behaviour disorder; at-risk children; intervention; empowerment; support; guidance;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., učo 17410. Changed: 30/3/2012 14:49.
Abstract
Perspektivy práce s delikventní mládeží jsou úzce propojeny se změnami v přístupech k problematice práce s dětmi v riziku a s poruchami chování. V praxi navzdory současným inkluzivním trendům speciální pedagogiky, která usiluje o posilování odpovědnosti těchto dětí za vlastní život a jeho kvalitu v dospělosti, stále převažují přístupy postavené na „péči a restrikci“. Považují dítě za pasivního účastníka intervenčních „služeb“. Přitom právě aktivita dítěte a způsob, jímž definuje svou situaci, více či méně ovlivňuje efektivitu intervence a následný přístup dítěte k vlastnímu chování. V příspěvku prezentujeme zjištění výzkumů ze školního, intervenčního a institucionálního prostředí. Na nich budeme ilustrovat odlišnosti a specifika v postojích a strategiích adaptace dětí a mládeže s poruchami chování na aktuální obtížnou životní situaci. Pro hledání cest v práci s dětmi a mládeží s poruchami chování (ať formy delikventní či jiné) je považujme za rozhodující.
Abstract (in English)
Perspectives of dealing with delinquent youth are closely linked to changes in approaches of dealing with children at risk. Within recent special education approaches there are tendencies to inclusion of these categories of children, though approaches of „care and restriction“ dominate the field of helping professions in practice. From the „care and restriction“ perspective, children are seen as passive objects of interventional „care“. Our research findings presented in the text ilustrate variety of differences in attitudes and strategies of these children. These differences are inevitable parts of informed intervention perspective, which respects these differences as indicators of individual needs. Informed intervention perspective defines its clients as indepedent and responsible individuals capable to solve their life problems actively.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 24/5/2024 22:10