Detailed Information on Publication Record
2011
Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?
VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKABasic information
Original name
Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?
Name (in English)
Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?
Authors
VOJTOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karel ČERVENKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? p. 134-143, 145 pp. 2011
Publisher
občanské sdružení Ratolest Brno
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00055257
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-260-0137-9
Keywords (in Czech)
speciální pedagogika; delikvence; porucha emocí a chování; děti v riziku; intervence; posilování; podpora; provázení;
Keywords in English
Special education; emotional and behaviour disorder; at-risk children; intervention; empowerment; support; guidance;
Tags
Reviewed
Changed: 30/3/2012 14:49, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
V originále
Perspektivy práce s delikventní mládeží jsou úzce propojeny se změnami v přístupech k problematice práce s dětmi v riziku a s poruchami chování. V praxi navzdory současným inkluzivním trendům speciální pedagogiky, která usiluje o posilování odpovědnosti těchto dětí za vlastní život a jeho kvalitu v dospělosti, stále převažují přístupy postavené na „péči a restrikci“. Považují dítě za pasivního účastníka intervenčních „služeb“. Přitom právě aktivita dítěte a způsob, jímž definuje svou situaci, více či méně ovlivňuje efektivitu intervence a následný přístup dítěte k vlastnímu chování. V příspěvku prezentujeme zjištění výzkumů ze školního, intervenčního a institucionálního prostředí. Na nich budeme ilustrovat odlišnosti a specifika v postojích a strategiích adaptace dětí a mládeže s poruchami chování na aktuální obtížnou životní situaci. Pro hledání cest v práci s dětmi a mládeží s poruchami chování (ať formy delikventní či jiné) je považujme za rozhodující.
In English
Perspectives of dealing with delinquent youth are closely linked to changes in approaches of dealing with children at risk. Within recent special education approaches there are tendencies to inclusion of these categories of children, though approaches of „care and restriction“ dominate the field of helping professions in practice. From the „care and restriction“ perspective, children are seen as passive objects of interventional „care“. Our research findings presented in the text ilustrate variety of differences in attitudes and strategies of these children. These differences are inevitable parts of informed intervention perspective, which respects these differences as indicators of individual needs. Informed intervention perspective defines its clients as indepedent and responsible individuals capable to solve their life problems actively.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|