Detailed Information on Publication Record
2012
Měření ekonomické efektivnosti podniků: Teoretická východiska
SUCHÁNEK, Petr and Petra ŠTAMFESTOVÁBasic information
Original name
Měření ekonomické efektivnosti podniků: Teoretická východiska
Name in Czech
Měření ekonomické efektivnosti podniků: Teoretická východiska
Name (in English)
Measuring of Economic Efficiency of a Company: Theoretical Basis
Authors
SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petra ŠTAMFESTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Hradec Králové, Hradecké ekonomické dny 2012, p. 263-268, 6 pp. 2012
Publisher
Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/12:00088957
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-7435-171-6
UT WoS
000393447700043
Keywords (in Czech)
Efektivnost; příjmy; náklady; oportunitní náklady; zisk
Keywords in English
Efficiency; revenues; costs; oportunity costs; profi
Tags
Reviewed
Změněno: 16/3/2017 07:55, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Článek je zaměřen na konstrukci ekonomické efektivnosti podniku tak, aby byla použitelná v reálných podnicích, tzn., aby bylo možné tuto efektivnost změřit (vyjádřit jedním číslem). Při konstrukci efektivnosti přitom budeme vycházet z neoklasického modelu firmy. Zaměříme se přitom zejména na funkce celkových nákladů a příjmů a na dopady jejích různých průběhů na efektivnost. Uvedená analýza tak bude tvořit základ komplexního modelu efektivnosti, který nám následně umožní tuto efektivnost spočítat pro konkrétní podnik z účetních dat.
In English
The article is focused on the design of economic efficiency of the company so as to be applicable in real companies, this means to be possible to measure the efficiency (to express in one number). The design of efficiency will be built on the neoclassical model of the company. In particular we will focus on the function of the total costs and total revenues and on the impacts of its various courses on efficiency. This analysis will form the basis for a comprehensive model of efficiency, which will allow us to calculate the effectiveness of concrete companies while using accounting data.