D 2012

Měření ekonomické efektivnosti podniků: Teoretická východiska

SUCHÁNEK, Petr and Petra ŠTAMFESTOVÁ

Basic information

Original name

Měření ekonomické efektivnosti podniků: Teoretická východiska

Name in Czech

Měření ekonomické efektivnosti podniků: Teoretická východiska

Name (in English)

Measuring of Economic Efficiency of a Company: Theoretical Basis

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petra ŠTAMFESTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Hradec Králové, Hradecké ekonomické dny 2012, p. 263-268, 6 pp. 2012

Publisher

Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/12:00088957

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7435-171-6

UT WoS

000393447700043

Keywords (in Czech)

Efektivnost; příjmy; náklady; oportunitní náklady; zisk

Keywords in English

Efficiency; revenues; costs; oportunity costs; profi

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2017 07:55, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Článek je zaměřen na konstrukci ekonomické efektivnosti podniku tak, aby byla použitelná v reálných podnicích, tzn., aby bylo možné tuto efektivnost změřit (vyjádřit jedním číslem). Při konstrukci efektivnosti přitom budeme vycházet z neoklasického modelu firmy. Zaměříme se přitom zejména na funkce celkových nákladů a příjmů a na dopady jejích různých průběhů na efektivnost. Uvedená analýza tak bude tvořit základ komplexního modelu efektivnosti, který nám následně umožní tuto efektivnost spočítat pro konkrétní podnik z účetních dat.

In English

The article is focused on the design of economic efficiency of the company so as to be applicable in real companies, this means to be possible to measure the efficiency (to express in one number). The design of efficiency will be built on the neoclassical model of the company. In particular we will focus on the function of the total costs and total revenues and on the impacts of its various courses on efficiency. This analysis will form the basis for a comprehensive model of efficiency, which will allow us to calculate the effectiveness of concrete companies while using accounting data.