BARTOŇOVÁ, Miroslava. Postavení osob s mentálním postižením v rodině společnosti (Status of Persons with Intellectual Disabilities in the Family and Society). In OPATŘILOVÁ, D. et al. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním nevýhodněním. Education of Students with Disabilities and Health Disadvantage. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 201-214, 13 pp. ISBN 978-80-7315-219-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postavení osob s mentálním postižením v rodině společnosti
Name in Czech Postavení osob s mentálním postižením v rodině společnosti
Name (in English) Status of Persons with Intellectual Disabilities in the Family and Society
Authors BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, OPATŘILOVÁ, D. et al. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním nevýhodněním. Education of Students with Disabilities and Health Disadvantage. p. 201-214, 13 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055337
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-219-2
Keywords (in Czech) mentální postižení jedinec s mentálním postižením rodina profese zvláštnosti jedince speciální škola rodičovský styl volní vlastnosti paměť sebehodnocení socializace
Keywords in English intellectual disabilities a person with intellectual disabilities family profession individual traits special school family style free features memory self-esteem socialization
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., učo 5643. Changed: 2/3/2014 21:39.
Abstract
Jedna z nejdůležitějších otázek dospělosti osob s mentálním postižením je schopnost samostatného života. Rodiče mají snahu chránit své děti bez ohledu na jejich věk. Osamostatnění osob s mentálním postižením od rodiny je velmi těžké. V příspěvku je prezentované kvalitativní výzkumné šetření popisující přístupy a náhled na rodiny s dospělými osobami s mentálním postižením.
Abstract (in English)
One of the most important issues in adulthood persons with intellectual disabilities is the ability of independent living. Parents tend to protect their children regardless of their age. Independence of people with intellectual disabilities from their families is very difficult. This article presents a qualitative research describing the approach and perspective on the families with adults with intellectual disabilities.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 11/6/2024 21:05