D 2011

SUBJEKTIVNÍ NÁZORY NA SPOKOJENOST DĚTÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU VE ŠKOLE

OCETKOVÁ, Irena

Basic information

Original name

SUBJEKTIVNÍ NÁZORY NA SPOKOJENOST DĚTÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU VE ŠKOLE

Name (in English)

Subjective views of satisfaction among young school children at school

Authors

OCETKOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Škola a zdraví 21 Studie k výchově ke zdraví, p. 197 - 214, 18 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055364

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5722-7

Keywords (in Czech)

Spokojenost žáků ve škole; žák; učitel; potřeby a očekávání dětí ve škole

Keywords in English

satisfaction among children at school; pupil; teacher; the idea of parents and student teachers; the needs and expectations of children at school

Tags

Reviewed
Změněno: 6/3/2012 10:25, Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek informuje o výsledcích orientační ankety, jejímž cílem bylo zjistit subjektivní názory na spokojenost dětí mladšího školního věku ve škole a získat podklady pro další směr výzkumné práce v této oblasti. Anonymního dotazování, které bylo realizováno v květnu tohoto roku se zúčastnili pedagogové, rodiče a žáci 5. 6. a 7. tříd některých ZŠ v Brně a studenti pedagogické a přírodovědecké fakulty v Brně. Výsledky dokumentují konkrétní očekávání ze strany žáků zejména vzhledem k jejich učitelům a škole a uvádějí, jaké potřeby mají tito žáci pro prožívání spokojenosti ve škole. V této souvislosti nás zajímaly i odpovědi rodičů, učitelů a studentů učitelských fakult. Výzkumná anketa potvrdila, že spokojenost žáků ve škole je podle jejich výpovědí zejména závislá na osobnosti a kvalitě práce učitele. Příspěvek informuje o výsledcích orientační ankety, jejímž cílem bylo zjistit subjektivní názory na spokojenost dětí mladšího školního věku ve škole a získat podklady pro další směr výzkumné práce v této oblasti. Anonymního dotazování, které bylo realizováno v květnu tohoto roku se zúčastnili pedagogové, rodiče a žáci 5. 6. a 7. tříd některých ZŠ v Brně a studenti pedagogické a přírodovědecké fakulty v Brně. Výsledky dokumentují konkrétní očekávání ze strany žáků zejména vzhledem k jejich učitelům a škole a uvádějí, jaké potřeby mají tito žáci pro prožívání spokojenosti ve škole. V této souvislosti nás zajímaly i odpovědi rodičů, učitelů a studentů učitelských fakult. Výzkumná anketa potvrdila, že spokojenost žáků ve škole je podle jejich výpovědí zejména závislá na osobnosti a kvalitě práce učitele.

In English

This paper provides some information about the results of a preliminary poll that aimed to determine subjective views of satisfaction among young schoolchildren at school and to obtain materials for further research work in this area. Teachers, parents and children in years 5, 6 and 7 at a number of primary schools in Brno and students from faculties of teaching and science in Brno took part in anonymous interviewing in May of this year. The results document specific expectations on the part of pupils, particularly with respect to their teachers and school, and show the needs these pupils have for experiencing satisfaction at school. In this context, we were also interested in the responses given by parents, teachers and students of faculties of teaching. The research poll demonstrated that satisfaction among children at school is, according to their own testimony, dependent first and foremost on the personality of the teacher and the quality of the work he or she performs. This paper provides some information about the results of a preliminary poll that aimed to determine subjective views of satisfaction among young schoolchildren at school and to obtain materials for further research work in this area. Teachers, parents and children in years 5, 6 and 7 at a number of primary schools in Brno and students from faculties of teaching and science in Brno took part in anonymous interviewing in May of this year. The results document specific expectations on the part of pupils, particularly with respect to their teachers and school, and show the needs these pupils have for experiencing satisfaction at school. In this context, we were also interested in the responses given by parents, teachers and students of faculties of teaching. The research poll demonstrated that satisfaction among children at school is, according to their own testimony, dependent first and foremost on the personality of the teacher and the quality of the work he or she performs.