C 2011

Health Education in the Environmental Context

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Health Education in the Environmental Context

Name in Czech

Výchova ke zdraví v environmentálních souvislostech

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Řehulka, E; Sollárová E. (ed.) Health Education: Czech-Slovak Experience. p. 7- 20, 14 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055366

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5723-4

Keywords (in Czech)

Životní prostředí; biofilní vzdělávání; environmentální výchova; kvalita života; péče o zdraví; příroda; kultura; výchova ke zdraví; zdraví

Keywords in English

Environment; biophile education; environmental education; quality of life; health care; nature; culture; health education; health

Tags

Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:05, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

The author points to the overlap of health promotion and environmental protection in the system of education. She specifies it on the aims and focus of the content of both environmental education and health education. The health motives of environment protection have become inspiration for investigations focused on the issue of “putting ones health at risk as a consequence of environmental influences“. The chosen phenomena (nature vs. recreation, nature vs. transport, nature vs. physical or sports activities) are illustrated on examples of results of the investigations. Finally, the contribution for the theory and practice of health education and environmental education is described with an emphasis on the transformation of education towards biophile focus.

In Czech

Autorka poukazuje na průnik podpory zdraví a péče o životní prostředí v systému výchovy. Konkretizuje jej na cílech a obsahovém zaměření dvou podsystémů, tedy environmentální výchovy a výchovy ke zdraví. Zdravotní důvody péče o životní prostředí se staly inspirací pro výzkumné sondy, zaměřené na problematiku „ohrožení vlastního zdraví v důsledku environmentálních vlivů“. Zvolené fenomény (příroda versus rekreace, příroda versus doprava, příroda versus pohybové či sportovní činnosti) jsou ilustrovány na příkladech výsledků výzkumných sond. V závěru je popsán přínos pro teorii a praxi výchovy ke zdraví a environmentální výchovy s akcentem na proměnu vzdělávání směrem k biofilní orientaci.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century