HORKÁ, Hana. Health Education in the Environmental Context. In Řehulka, E; Sollárová E. (ed.) Health Education: Czech-Slovak Experience. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 7- 20. ISBN 978-80-210-5723-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Health Education in the Environmental Context
Name in Czech Výchova ke zdraví v environmentálních souvislostech
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka, E; Sollárová E. (ed.) Health Education: Czech-Slovak Experience. p. 7- 20, 14 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055366
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5723-4
Keywords (in Czech) Životní prostředí; biofilní vzdělávání; environmentální výchova; kvalita života; péče o zdraví; příroda; kultura; výchova ke zdraví; zdraví
Keywords in English Environment; biophile education; environmental education; quality of life; health care; nature; culture; health education; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:05.
Abstract
The author points to the overlap of health promotion and environmental protection in the system of education. She specifies it on the aims and focus of the content of both environmental education and health education. The health motives of environment protection have become inspiration for investigations focused on the issue of “putting ones health at risk as a consequence of environmental influences“. The chosen phenomena (nature vs. recreation, nature vs. transport, nature vs. physical or sports activities) are illustrated on examples of results of the investigations. Finally, the contribution for the theory and practice of health education and environmental education is described with an emphasis on the transformation of education towards biophile focus.
Abstract (in Czech)
Autorka poukazuje na průnik podpory zdraví a péče o životní prostředí v systému výchovy. Konkretizuje jej na cílech a obsahovém zaměření dvou podsystémů, tedy environmentální výchovy a výchovy ke zdraví. Zdravotní důvody péče o životní prostředí se staly inspirací pro výzkumné sondy, zaměřené na problematiku „ohrožení vlastního zdraví v důsledku environmentálních vlivů“. Zvolené fenomény (příroda versus rekreace, příroda versus doprava, příroda versus pohybové či sportovní činnosti) jsou ilustrovány na příkladech výsledků výzkumných sond. V závěru je popsán přínos pro teorii a praxi výchovy ke zdraví a environmentální výchovy s akcentem na proměnu vzdělávání směrem k biofilní orientaci.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 18/7/2024 22:16