C 2011

Kyborg aneb cesta tam a zase zpátky

MACEK, Jakub

Basic information

Original name

Kyborg aneb cesta tam a zase zpátky

Name in Czech

Kyborg aneb cesta tam a zase zpátky

Name (in English)

Cyborg, or There and Back Again

Authors

MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Umění a nová média, p. 128-138, 11 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00055374

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-5639-8

Keywords in English

cyborg; history of new media; new media studies

Tags

Reviewed
Změněno: 10/2/2012 13:45, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Abstract

V originále

Kyborg – teoretický koncept, který se vyvinul v oblasi kybernetiky – silně formoval diskurzy obklopující nová média. Od raných šedesátých let žil koncept kyborga svůj symbolický život, který může sloužit jako symptomatická paralela kulturního vývoje nových, digitálních komunikačních technologií. Kyborg se proměnil z přesného kybernetického konceptu v popkulturní, fiktivní fenomén, postrukturlistický a feministický mikropolitický projekt nové, hybridní identity i symptom entuziastického technoopimismu raných devadesátých let. Kapitola je věnována vzájemnému vztahu mezi příběhem nových médií, příběhem kyborga – a historií studií nových médií. Je koncipována jako jakási poznámka pod čarou ilustrující způsoby, jakými se v posledních čtyřiceti letech proměnily naše kulturní vztahy k novým komunikačním technologiím.

In English

Cyborg – a theoretical concept developed within the field of cybernetics – shaped the discourses surrounding new media profoundly. Since early 1960s, the concept of cyborg has lived its symbolic life that could serve as a symptomatic parallel to the cultural development of new, digital communication technologies. Cyborg has changed from strictly cybernetic concept to a popcultural, fictional phenomenon, poststructuralist and feminist micropolitical project of new, hybrid identity as well as to a symptom of enthusiasic technoopismism of the early 1990s. The text deals with the mutual relaion between the history of new media, the history of cyborg – and the history of new media studies. The chapter is conceived as a kind of footnote illustrating the ways in which our cultural relation to the new communicaion technologies has been transforming during last 40 years.

Files attached

Macek_2012_-_Kyborg_in_Umeni_a_nova_media.pdf
Request the author's version of the file