JIREČEK, Miroslav. Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu (Comparative historical analysis history curriculum). In Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 23-43. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 23. ISBN 978-80-210-5705-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu
Name in Czech Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu
Name (in English) Comparative historical analysis history curriculum
Authors JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje, p. 23-43, 21 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 23, 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055433
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5705-0
Keywords (in Czech) dějepis; kurikulum; historicko-srovnávací analýza
Keywords in English history; curriculum; comparative historical analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D., učo 135695. Changed: 4/4/2013 16:43.
Abstract
Kapitola rozpracovává teoretická a metodologická východiska související se zkoumáním vývoje vyučovacího předmětu dějepis. Důraz je kladen na zkoumání vývoje postavení, cílů a obsahu tohoto předmětu na školách odpovídajících druhému stupni dnešní základní školy od roku 1918 do současnosti. Výzkum je založen na analýze kurikulárních dokumentů. Představeny jsou také výsledky získané pomocí výzkumného nástroje vyvinutého autorem.
Abstract (in English)
The research chapter elaborates on theoretical background and methodology related to research into the development of History as a school subject. The chapter addresses the progress of the aims and content of History at lower secondary educational level since 1918. It is based on an analysis of curricular ducuments and presents the results acquired by means of a research instrument developed by the author.
Links
MUNI/A/1020/2010, interní kód MUName: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání (Acronym: NAME 2011)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 14/9/2024 19:26