C 2011

Znalosti budoucích učitelů z oblasti speciální pedagogiky jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání

PITNEROVÁ, Pavla and Karel PANČOCHA

Basic information

Original name

Znalosti budoucích učitelů z oblasti speciální pedagogiky jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání

Name (in English)

Future Teacher’s Knowledge of Special Education as a Precondition for Successful Inclusive Education

Authors

PITNEROVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karel PANČOCHA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. p. 331-342, 13 pp. 2011

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055462

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5731-9

Keywords (in Czech)

inkluze; inkluzivní vzdělávání; osoby se zdravotním postižením; speciální pedagogika; příprava budoucích učitelů; výzkum

Keywords in English

Inclusion; inclusive education; individuals with disabilities; special education; pre-service teacher training; research

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2012 13:29, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Proces inkluze ve vzdělávání je ovlivňován četnými faktory, z nichž nás zajímá role učitele a jeho znalosti v tomto procesu. Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání Pedagogické fakulty MU provedl výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit postoje a znalosti osob, u kterých je předpoklad, že by měly ve své profesi být jednou z determinant inkluzivního procesu. V textu se zabýváme výsledky té části výzkumu, která se zabývá rozborem znalostí z oblasti speciální pedagogiky.

In English

The process of inclusion is influenced by many factors one of them being the role of the teacher and his/her knowledge of this process. The Institute for Research in Inclusive Education of the Faculty of Education of Masaryk University conducted a study focusing on attitudes and knowledge of students – future teachers and other professionals working with people with disabilities. The following text deals with the analysis of knowledge acquired by the above mentioned students in special education.

Links

MUNI/A/1021/2010, interní kód MU
Name: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A