PANČOCHA, Karel and Kristýna BALÁTOVÁ. Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání (Attitudes of Future Teachers towards Individuals with Disabilities as a Precondition of Successful Inclusive Education). In KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: MU, 2011, p. 331-342, 13 pp. ISBN 978-80-210-5731-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání
Name (in English) Attitudes of Future Teachers towards Individuals with Disabilities as a Precondition of Successful Inclusive Education
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kristýna BALÁTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. p. 331-342, 13 pp. 2011.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055464
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5731-9
Keywords (in Czech) Postoje; pozitivní postoje; negativní postoje; kognitivní komponenta postoje; afektivní komponenta postoje; konativní komponenta postoje; kvantitativní výzkum; dotazník; Likertova škála; analýza postojů; integrace; inkluze; kompetence; studenti VŠ; učitelé; jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords in English Attitudes; component of attitudes; quantitative research; questionnaire; Likert scale; analysis of attitudes; integration; inclusion; competence; university students; teachers; individuals with special educational needs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 26/3/2012 13:52.
Abstract
V kapitole se autoři zaměřili na výzkum respondentů z řad studentů Masarykovy univerzity, u nichž sledovali vliv absolvování kurzu speciální pedagogiky na utváření a změny v jejich postojích k integraci, resp. inkluzi jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkum postojů (konkrétně všech 3 složek, čili kognitivní, afektivní a konativní) u studentů vysokých škol probíhal formou kvaziexperimentu, kdy byla data, týkající se pozitivních či negativních postojů k integraci (inkluzi) získávána pomocí dotazníku v kombinaci s Likertovými škálami, a to před absolvováním kurzu speciální pedagogiky a následně po jeho absolvování. Výsledky tohoto šetření poukázaly na to, že u studentů se neprokázaly příliš významné změny v jejich postojích k integraci/inkluzi před a po absolvování kurzu, avšak vybrané skupiny studentů se v postojích výrazně liší.
Abstract (in English)
This quantitative study focuses on research of students of Masaryk University and follows the influence of taking a special education course on the change of attitudes towards inclusion of children with special education needs. The research of attitudes (elaborated into three components – cognitive, affective and conative) has been conducted by the method of quasi-experiment. The data covering positive and negative attitudes towards inclusion were gathered by questionnaires with Likert scales at the beginning and at the end of the course. The results show that the attitudes towards inclusion and towards people with disabilities in general change only marginally, however, some groups of students posses significantly different attitudes than others.
Links
MUNI/A/1021/2010, interní kód MUName: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 28/4/2024 01:20