C 2011

Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání

PANČOCHA, Karel and Kristýna BALÁTOVÁ

Basic information

Original name

Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání

Name (in English)

Attitudes of Future Teachers towards Individuals with Disabilities as a Precondition of Successful Inclusive Education

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kristýna BALÁTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. p. 331-342, 13 pp. 2011

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055464

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5731-9

Keywords (in Czech)

Postoje; pozitivní postoje; negativní postoje; kognitivní komponenta postoje; afektivní komponenta postoje; konativní komponenta postoje; kvantitativní výzkum; dotazník; Likertova škála; analýza postojů; integrace; inkluze; kompetence; studenti VŠ; učitelé; jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami

Keywords in English

Attitudes; component of attitudes; quantitative research; questionnaire; Likert scale; analysis of attitudes; integration; inclusion; competence; university students; teachers; individuals with special educational needs

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2012 13:52, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

V kapitole se autoři zaměřili na výzkum respondentů z řad studentů Masarykovy univerzity, u nichž sledovali vliv absolvování kurzu speciální pedagogiky na utváření a změny v jejich postojích k integraci, resp. inkluzi jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkum postojů (konkrétně všech 3 složek, čili kognitivní, afektivní a konativní) u studentů vysokých škol probíhal formou kvaziexperimentu, kdy byla data, týkající se pozitivních či negativních postojů k integraci (inkluzi) získávána pomocí dotazníku v kombinaci s Likertovými škálami, a to před absolvováním kurzu speciální pedagogiky a následně po jeho absolvování. Výsledky tohoto šetření poukázaly na to, že u studentů se neprokázaly příliš významné změny v jejich postojích k integraci/inkluzi před a po absolvování kurzu, avšak vybrané skupiny studentů se v postojích výrazně liší.

In English

This quantitative study focuses on research of students of Masaryk University and follows the influence of taking a special education course on the change of attitudes towards inclusion of children with special education needs. The research of attitudes (elaborated into three components – cognitive, affective and conative) has been conducted by the method of quasi-experiment. The data covering positive and negative attitudes towards inclusion were gathered by questionnaires with Likert scales at the beginning and at the end of the course. The results show that the attitudes towards inclusion and towards people with disabilities in general change only marginally, however, some groups of students posses significantly different attitudes than others.

Links

MUNI/A/1021/2010, interní kód MU
Name: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A