Detailed Information on Publication Record
2011
Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání
PANČOCHA, Karel and Kristýna BALÁTOVÁBasic information
Original name
Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání
Name (in English)
Attitudes of Future Teachers towards Individuals with Disabilities as a Precondition of Successful Inclusive Education
Authors
PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kristýna BALÁTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. p. 331-342, 13 pp. 2011
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00055464
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5731-9
Keywords (in Czech)
Postoje; pozitivní postoje; negativní postoje; kognitivní komponenta postoje; afektivní komponenta postoje; konativní komponenta postoje; kvantitativní výzkum; dotazník; Likertova škála; analýza postojů; integrace; inkluze; kompetence; studenti VŠ; učitelé; jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords in English
Attitudes; component of attitudes; quantitative research; questionnaire; Likert scale; analysis of attitudes; integration; inclusion; competence; university students; teachers; individuals with special educational needs
Tags
Reviewed
Změněno: 26/3/2012 13:52, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
V originále
V kapitole se autoři zaměřili na výzkum respondentů z řad studentů Masarykovy univerzity, u nichž sledovali vliv absolvování kurzu speciální pedagogiky na utváření a změny v jejich postojích k integraci, resp. inkluzi jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkum postojů (konkrétně všech 3 složek, čili kognitivní, afektivní a konativní) u studentů vysokých škol probíhal formou kvaziexperimentu, kdy byla data, týkající se pozitivních či negativních postojů k integraci (inkluzi) získávána pomocí dotazníku v kombinaci s Likertovými škálami, a to před absolvováním kurzu speciální pedagogiky a následně po jeho absolvování. Výsledky tohoto šetření poukázaly na to, že u studentů se neprokázaly příliš významné změny v jejich postojích k integraci/inkluzi před a po absolvování kurzu, avšak vybrané skupiny studentů se v postojích výrazně liší.
In English
This quantitative study focuses on research of students of Masaryk University and follows the influence of taking a special education course on the change of attitudes towards inclusion of children with special education needs. The research of attitudes (elaborated into three components – cognitive, affective and conative) has been conducted by the method of quasi-experiment. The data covering positive and negative attitudes towards inclusion were gathered by questionnaires with Likert scales at the beginning and at the end of the course. The results show that the attitudes towards inclusion and towards people with disabilities in general change only marginally, however, some groups of students posses significantly different attitudes than others.
Links
MUNI/A/1021/2010, interní kód MU |
|