J 2012

Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury

STREJČKOVÁ, Dagmar

Basic information

Original name

Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury

Name in Czech

Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury

Name (in English)

The Concept of the Media Education in the Instruction of the Czech Language and Literature

Authors

STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Usta ad Albim BOHEMICA, Ústí nad Labem, 2012, 1802-825X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00059301

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

mediální výchova; mediální gramotnost; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; český jazyk a literatura; výzkum

Keywords in English

media education; media literacy; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature; research

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2013 11:01, PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá realizací průřezového tématu Mediální výchova učiteli českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkum byl zaměřen na zjištění začlenění tematických okruhů mediální výchovy učiteli českého jazyka. V empirické části byla použita statistická procedura. Byl představen výzkumný problém a výzkumné otázky a hypotézy, pojednáno bylo o výzkumném nástroji a výzkumném souboru, včetně sběru a analýzy získaných dat. Výzkumné šetření bylo provedeno kvantitativní metodou za použití dotazníku vlastní konstrukce. Empirické šetření mělo charakter šetření výběrového a jeho respondenty byli učitelé vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkumné šetření přineslo poznatky o pojetí realizace průřezového tématu Mediální výchova učiteli českého jazyka na druhém stupni základních škol v okrese Brno-město. Bylo zjištěno, že receptivní i produktivní tematické okruhy průřezového tématu Mediální výchova jsou ve výuce českého jazyka a literatury využívány ve stejné míře.

In English

The paper deals with the realization of a cross-section theme in the Media Education of Czech language and literature teachers in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research directs at the use of thematic fields of the Media Education by Czech language and literature teachers. In the empirical part the statistics procedure was utilized. In this part of the paper there was presented the research problem, including the research question and hypothesis, the research instrument and research file, counting collection and analysis of gained data. The research was carried out in the quantitative method, using the questionnaire of its own structure. Empirical research had selection character and its respondents were teachers of Czech language and literature in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research brought findings in the concept of realization of cross-section theme of Media Education by teachers of Czech language and literature on the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. It was found out that the receptive and productive activities used to the same degree in education subject of Czech language and literature.