STREJČKOVÁ, Dagmar. Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury (The Concept of the Media Education in the Instruction of the Czech Language and Literature). Usta ad Albim BOHEMICA. Ústí nad Labem, 2012, XII, No 1, p. 138-149. ISSN 1802-825X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury
Name in Czech Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury
Name (in English) The Concept of the Media Education in the Instruction of the Czech Language and Literature
Authors STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Usta ad Albim BOHEMICA, Ústí nad Labem, 2012, 1802-825X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00059301
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mediální výchova; mediální gramotnost; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; český jazyk a literatura; výzkum
Keywords in English media education; media literacy; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D., učo 68811. Changed: 18/3/2013 11:01.
Abstract
Článek se zabývá realizací průřezového tématu Mediální výchova učiteli českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkum byl zaměřen na zjištění začlenění tematických okruhů mediální výchovy učiteli českého jazyka. V empirické části byla použita statistická procedura. Byl představen výzkumný problém a výzkumné otázky a hypotézy, pojednáno bylo o výzkumném nástroji a výzkumném souboru, včetně sběru a analýzy získaných dat. Výzkumné šetření bylo provedeno kvantitativní metodou za použití dotazníku vlastní konstrukce. Empirické šetření mělo charakter šetření výběrového a jeho respondenty byli učitelé vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkumné šetření přineslo poznatky o pojetí realizace průřezového tématu Mediální výchova učiteli českého jazyka na druhém stupni základních škol v okrese Brno-město. Bylo zjištěno, že receptivní i produktivní tematické okruhy průřezového tématu Mediální výchova jsou ve výuce českého jazyka a literatury využívány ve stejné míře.
Abstract (in English)
The paper deals with the realization of a cross-section theme in the Media Education of Czech language and literature teachers in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research directs at the use of thematic fields of the Media Education by Czech language and literature teachers. In the empirical part the statistics procedure was utilized. In this part of the paper there was presented the research problem, including the research question and hypothesis, the research instrument and research file, counting collection and analysis of gained data. The research was carried out in the quantitative method, using the questionnaire of its own structure. Empirical research had selection character and its respondents were teachers of Czech language and literature in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research brought findings in the concept of realization of cross-section theme of Media Education by teachers of Czech language and literature on the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. It was found out that the receptive and productive activities used to the same degree in education subject of Czech language and literature.
PrintDisplayed: 1/5/2024 02:20