Detailed Information on Publication Record
2011
Politický prostor a témata v České republice v letech 2006-2008
EIBL, OttoBasic information
Original name
Politický prostor a témata v České republice v letech 2006-2008
Name (in English)
Political space and issues in the Czech republic (2006-2008)
Authors
EIBL, Otto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 216 pp. ISPO FSS MU, č. 16, 2011
Publisher
CDK
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50601 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14230/11:00055481
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-7325-262-5
Keywords (in Czech)
témata; politický prostor; teorie racionální volby; politický marketing; tematické vlastnictví; naléhavost témat; Česká republika
Keywords in English
issues; policy space; theory of rational choice; political marketing; issue ownership; issue salience; Czech republic
Změněno: 12/3/2013 15:36, Mgr. Otto Eibl, Ph.D.
V originále
Kniha vychází z teorie štěpících konfliktních linií, teorie racionální volby, politického marketingu a výzkumu politického prostoru. Jde o jednopřípadovou studii, která je zaměřena na výzkum dvou provázaných fenoménů: Zkoumána jsou politická témata, která se objevila ve veřejném diskursu České republiky před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2006, a politický prostor, tedy rámec, do kterého jsou tato témata zasazována. Současně text věnuje pozornost analýze politického prostoru jako takového, zejména dimenzím, které představovaly hlavní politický konflikt v České republice v letech 2006 až 2008. V neposlední řadě se práce mapuje pozice, které v tomto prostoru zaujímají aktéři obou stran politického procesu (tedy voliči i politické strany, které v dané době disponovaly parlamentním zastoupením). Cílem práce je vytvoření mapy českého politického prostoru a témat, kterými byly naplněny hlavní dimenze politického konfliktu v České republice v letech 2006 až 2008. K vytvoření mapy jsou užity čtyři datové soubory, přičemž každý ze souborů napomáhá vytvořit její (na ostatních nezávislou) část: Data z analýzy volebních programů na základě kódovacího schématu CMP, data ze sociologických šetření Naše společnost Centra pro výzkum veřejného mínění a Evropské studie hodnot a konečně data o pozicích českých parlamentních stran získaná pomocí expertního šetření. Prostorové modelování a výsledné mapy nebudou použity k vysvětlení vztahů mezi voliči a stranami, ale pouze ke zobrazení informace o distribuci preferencí voličů v různých tématech a jejich umístění v prostoru. Práce se tak snaží o vytvoření mapy českého politického prostoru, která bude podkladem pro další zkoumání. Vědomě se auotr vzdává ambicí na explanaci možného vývoje ve volebním chování voličů a pouze informujeme o stavu (podobě) a „obsazenosti” českého politického prostoru v letech 2006 až 2008.
In English
The book is based on the concept of cleavages, theories of rational choice and political marketing as well as spatial theory research. This one case study focuses on the research of two interlinked phenomenon: political issues, which appeared in the Czech public space prior to the 2006 general elections and policy space, where the issues were framed. In addition, the text analyzes the policy space and its dimensions, which represented the major political conflict in the Czech Republic between 2006 and 2008. Similarly, the crucial political actors (voters and the parties represented in the Parliament) and their positions are described. In general, the thesis aims to create a map depicting the Czech policy space and major cleavage issues in the period of 2006 to 2008. In order to create this map, the author uses four types of data sets with each of them helping to create one part (independently on the others): data stemming from the party manifestos‘ analysis; data out of the survey Our society conducted by the Public Opinion Research Centre (CVVM); data supplied by the European values study; and data on the Czech parties‘ positions collected through an expert survey. Spatial modelling and maps are not used to interpret/explain the causal relations between voters and parties, but to illustrate the distribution of voters’ preferences in different issues and their placement (position) in the policy space. Thus, the major goal is to create the Czech policy space map, which is going to be a useful foundation for further research. The author is not aiming at explanation of the future/possible electoral behaviour, however he provides information about the shape and occupancy of the Czech policy space in the period of 2006 - 2008.
Links
MSM0021622407, plan (intention) |
|