SUCHÁNEK, Petr, Milan SEDLÁČEK, Jiří ŠPALEK and Petra ŠTAMFESTOVÁ. Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku (The Quality as a Factor of Competitiveness of an Enterprise). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 132 pp. ISBN 978-80-210-5688-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku
Name in Czech Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku
Name (in English) The Quality as a Factor of Competitiveness of an Enterprise
Authors SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří ŠPALEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra ŠTAMFESTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 132 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14560/11:00055503
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-5688-6
Keywords (in Czech) kvalita; konkurenceschopnost; shluková analýza; finanční analýza
Keywords in English Quality; Competitiveness; Cluster analysis; Financial analysis
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D., učo 1544. Changed: 19/3/2013 15:41.
Abstract
Publikace je výsledkem tříletého sledování vztahu českých podniků ke kvalitě, zejména jejich uvědomění si skutečnosti, že kvalita jejich produktů je faktorem konkurenceschopnosti celého podniku. Výzkum samotný byl proveden pomocí dotazníkového dotazování podniků z vybraných odvětví. Na základě rešerše relevantní odborné literatury byly formulovány otázky z oblasti kvality produktu, sledování a kontroly kvality produktu, míry spokojenosti zákazníka, konkurenčních výhod a nevýhod. Dílčí analýzy byly prováděny v letech 2008 – 2010, přičemž vzájemné komparaci byly podrobeny pouze ty otázky, které byly v jednotlivých sledovaných obdobích zcela beze změny. Mimo dotazníkového šetření byly v jednotlivých letech analyzovány také finanční ukazatele jednotlivých zúčastněných podniků. To autorům umožnilo sledovat nejenom situaci podniku v kontextu problematiky kvality, ale současně dát výsledky tohoto průzkumu do souvislosti s jejich faktickou finanční úspěšností. Pro rozdělení podniků do dvou skupin dle jejich finanční výkonnosti bylo využito pět ukazatelů zvolených na základě rešerše odborné literatury a zkušeností s předchozími výzkumy na obdobné téma.
Abstract (in English)
The publication is the result of a three-year observation of Czech companies’ relation to quality, particularly their awareness of the fact that the quality of their products is a factor of competitiveness of the entire enterprise. The research was carried out using a questionnaire survey in companies in selected sectors. Based on the research of relevant specialized literature, research questions were formulated in the field of product quality, product quality monitoring and control, degree of customer satisfaction, and competitive advantages and disadvantages. Partial analyses were carried out from 2008 to 2010, and only those questions that remained completely unchanged in the individual reporting periods were subjected to mutual comparison. In addition to the survey, the financial indicators of the individual participating companies were analyzed in each year. This enabled the authors to monitor the situation of the company not only in the context of issues of quality, but also relate the results of this survey to their actual financial success. To split the businesses into two groups according to their financial performance five indicators selected on the basis of the research literature and experience with previous similar studies on a similar subject were used.
PrintDisplayed: 23/7/2024 07:17