SLAVÍK, Jan, Petr NAJVAR, Tomáš JANÍK and Eva MINAŘÍKOVÁ. Virtuální hospitace a videostudie : podpora učitelům při realizaci kurikula (Virtual observations and videostudies : supporting teachers in curriculum realisation). In Kolektiv autorů. Projekt Kurikulum G : sborník příspěvků z národní konference. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, divize VÚP, 2011, p. 31-36. ISBN 978-80-87063-56-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Virtuální hospitace a videostudie : podpora učitelům při realizaci kurikula
Name in Czech Virtuální hospitace a videostudie : podpora učitelům při realizaci kurikula
Name (in English) Virtual observations and videostudies : supporting teachers in curriculum realisation
Authors SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Projekt Kurikulum G : sborník příspěvků z národní konference, p. 31-36, 6 pp. 2011.
Publisher Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, divize VÚP
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055513
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-87063-56-9
Keywords (in Czech) Virtuální hospitace; videostudie; kurikulární reforma; konceptová analýza
Keywords in English Virtual observation; videostudy; curricular reform; concept analysis
Changed by Changed by: Mgr. Eva Minaříková, Ph.D., učo 102818. Changed: 13/2/2012 15:58.
Abstract
Příspěvek představuje čtvrtou fázi výzkumu Kvalitní škola zaměřeného na kurikulární reformu na gymnáziích. V rovině teoretických východisek výzkum stavěl na konceptových analýzách realizovaného kurikula z oborového a didaktického hlediska. Výzkumné otázky se vztahovaly k tomu, jak se vybrané ideje kurikulární reformy (např. klíčové kompetence) odrážejí v reálné výuce. Cílem videostudií bylo postihnout kvalitu příležitostí k rozvíjení kompetencí ve výuce a prozkoumat možnosti operacionalizace tohoto konstruktu na úrovni konkrétní výuky ve vybraných oborech gymnaziálního vzdělávání. Ještě více než v předchozích fázích umožnily videostudie uchopit zkoumané aspekty z oborově didaktického hlediska.
Abstract (in English)
The chapter introduces the fourth part of the "Quality school" research which focuses on the curricular reform at grammar schools. On the theoretical level the research built on concept analyses of realized curriculum from the subject and didactics point of view. The research questions were concerned with how selected ideas of the curricular reform (such as key competences) are reflected in real instruction. The aim was to investigate the quality of opportunities for developing the key competences and explore the possibilities of operationalizing this construct on the level of concrete teaching/learning situations in selected subjects of grammar school education. More than in the previous phases, the videostudies allowed for looking at the aspects in focus from a subject-didactical point of view.
PrintDisplayed: 12/7/2024 15:43