NOVÁKOVÁ, Jana. Nácviky sociálních dovedností jako součást inkluzivního vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra (Social Skills Training for Pupils with Autism Spectrum Disorders as part of Inclusive Education). In Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. 2011. ISBN 978-80-7315-215-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nácviky sociálních dovedností jako součást inkluzivního vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Name in Czech Nácviky sociálních dovedností jako součást inkluzivního vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Name (in English) Social Skills Training for Pupils with Autism Spectrum Disorders as part of Inclusive Education
Authors NOVÁKOVÁ, Jana.
Edition Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs, 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-215-4
Keywords (in Czech) autismus; poruchy autistického spektra; nácviky sociálních dovedností; žák; inkluze; inkluzivní vzdělávání; integrace
Keywords in English autism; autism spectrum disorders; social skills training; pupil; inclusion; inclusive education; integration
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jana Nováková, Ph.D., učo 265749. Changed: 10/2/2012 16:53.
Abstract
Tématem příspěvku jsou nácviky sociálních dovedností jako součást inkluzivního vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Počet žáků s PAS, kteří jsou vzděláváni v školách hlavního proudu, se zvyšuje. Avšak roste také znepokojení o jejich zkušenosti s tímto typem vzdělávání, neboť výzkum ukazuje, že takoví žáci jsou snadným terčem šikany a pro učitele je obtížné, aby takovéto žáky učili. Důsledkem nedostatku v sociální oblasti se stávají žáci s PAS nápadnými ve vzdělávacím systému založeném na sociálním a slovním zprostředkování. Vzhledem k těmto okolnostem je cílem tohoto článku upozornit na nácviky sociálních dovedností u žáků s PAS jako jednu ze strategií, která by usnadnila přítomnost, participaci, přijetí a úspěchy žáků s PAS v inkluzivním vzdělávání.
Abstract (in English)
The topic of the article is social skills training for pupils with autism spectrum disorders (ASD) as part of inclusive education. The number of pupils with ASD being educated in mainstream schools is increasing. However, there is growing concern about thein educational experiences. Research suggests that such pupils make easy targets for bullies, and are considered difficult to teach by teachers. As the implications of a lack of social behavior became apparent in an educational system based on social and verbal mediation. In light of such circumstances, the aim of this artikle is to draw attention to social skills training for pupils with ASD like one from strategies to facilitate the presence, participation, acceptance and achievement of pupils with ASD in inclusive education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 21/7/2024 18:19