GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují) (Research withing Romology students (Cultural differences can enrich us)). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Brno, MU: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2011, p. 153 170, 18 pp. ISBN 978-80-7315-219-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují)
Name in Czech Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují)
Name (in English) Research withing Romology students (Cultural differences can enrich us)
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, MU, BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. p. 153 170, 18 pp. 2011.
Publisher Nakladatelství Masarykovy univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055550
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-219-2
Keywords (in Czech) Romové romologie kvalitativní výzkumná strategie kategorie historie pozitivní vnímání dobré zkušenosti rodinné soužití temperament přínos kultura většinová společnost
Keywords in English Romanies Romology qualitative research strategy category history positive perception good experiences family coexistence temperament benefit culture majority
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 11/2/2012 22:09.
Abstract
V textu jsou analyzovány výpovědi 41 studentů, kteří úspěšně absolvovali předmět romologie. Předmět studentům přibližuje historii a současnost romské populace, romské kultury a zamýšlí se nad vzájemným soužitím většinové a menšinové společnosti. Studenti se vyjadřovali k romské populaci, k tomu jak ji vnímají, popisují vlastní zkušenosti. Mnozí ze studentů mají profesní zkušenosti s aktivním doučováním v romských rodinách. Výzkumné šetření překládá prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie analýzu jejich reflexí. Na základě analýzy bylo vytvořeno několik kategorií, které obsahují jednotlivé vlastnosti a dimenze, které se promítají do jejich názvů. Kategorie jsou prohloubeny citacemi informantů a interpretovány. Výzkumné šetření zůstalo v rovinně otevřeného kódování.
Abstract (in English)
The text analyses responses of 41 Romology graduates. This subject offers an insight into history and present state of Romani population, Romani culture, it also considers the coexistence of minority and majority. Students commented on Romani population, they expressed their attitudes to it and their own experience. Most of the students have a professional experience with tutoring Romani pupils. The research uses the qualitative strategies to present the analysis of graduates reflexion. Several categories were created and each of them carries specific features and dimensions. The categories are enhanced by quotations and their interpretations. The research stays in the level of open coding.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 30/5/2024 18:15