Detailed Information on Publication Record
2011
Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Zdeňka ŠVECOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím
Name in Czech
Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím
Name (in English)
Curricular reform at grammar schools: from virtual observations to videostudies
Authors
SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeňka ŠVECOVÁ (203 Czech Republic) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 31-38, 8 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00055581
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5774-6
DOI
10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-61
Keywords (in Czech)
kurikulární reforma; realizované kurikulum; klíčové kompetence; hospitace; videostudie
Keywords in English
curricular reform; realized curriculum; key competencies; observation; video study
Tags
Reviewed
Změněno: 20/3/2012 14:03, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Příspěvek představuje čtvrtou fázi výzkumu kurikulární reformy na gymnáziích. V rovině teoretických východisek výzkum stavěl na konceptových analýzách realizovaného kurikula z oborového a didaktického hlediska. Výzkumné otázky se vztahovaly k tomu, jak se vybrané ideje kurikulární reformy (např. klíčové kompetence) odrážejí v reálné výuce. Cílem videostudií bylo postihnout kvalitu příležitostí k rozvíjení kompetencí ve výuce a prozkoumat možnosti operacionalizace tohoto konstruktu na úrovni konkrétní výuky ve vybraných oborech gymnaziálního vzdělávání. Ještě více než v předchozích fázích umožnily videostudie uchopit zkoumané aspekty z oborově didaktického hlediska.
In English
This paper introduces the fourth phase of research on curricular reform at grammar schools. Concept analyses of realized curriculum from the subject and didactic point of view served as the theoretical background. The research questions were connected to how selected ideas of the curricular reform (such as key competencies) are reflected in the teaching/lear-ning process. The aim of the video studies was to capture the quality of opportunities for development of competencies in the teaching/learning process and to explore the possibilities of operationalising this construct on the level of actual instruction in selected subjects at grammar school. Even more than in the previous phases the video studies allowed exploring the aspects from the subject-specific didactic point of view.