KNECHT, Petr and Eduard HOFMANN. Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem (Geography as a school subject in the Czech lands: Key phases of its development). Online. In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 516-520. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Name (in English) Geography as a school subject in the Czech lands: Key phases of its development
Authors KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eduard HOFMANN (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 516-520, 5 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055582
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5774-6
Doi 10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27
Keywords (in Czech) kurikulum; výzkum; didaktika geografie; zeměpis
Keywords in English curriculum; research; geography teaching; geography
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Changed: 8/3/2013 08:44.
Abstract
V příspěvku je stručně představen vývoj vyučovacího předmětu zeměpis na našich školách. Vývoj zeměpisu je rozdělen do etap, které jsou vymezeny klíčovými kurikulárními reformami. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a dalších dobových odborných textů jsou stručně popsány proměny cílů a obsahů geografického vzdělávání. Autoři se zabývají důvody těchto proměn a kladou si otázku, zda a jakým způsobem byly zamýšlené proměny implementovány do praxe. Analýza ukázala, že geografické vzdělávání bylo od svého vzniku předmětem mnoha reforem, jejichž cíle se většinou nepodařilo zcela naplnit. To zřejmě souvisí s tím, že implementace reformních myšlenek do praxe závisí především na akceptaci a pochopení těchto myšlenek ze strany učitelů, což je mnohdy podceňováno.
Abstract (in English)
The contribution deals with development of geography as a schools subject in the Czech lands. The development of geography is divided in key phases, which are linked with the most important curriculum reforms. Based on the analysis of curricular documents and other authentic materials main changes in the aims and contents of geographical education are described. The authors analyse the reasons of these changes and try to answer the question how these intended changes were implemented in the school practice. The analysis has shown that geographical education was a subject of many educational reforms since it has been established. Moreover it has shown that the implementation of reform ideas as well as of intended changes hasn’t been successful. This could be interpreted by low acceptance of reform ideas and changes by teachers. The teacher as a key element of curriculum reform has been by many curriculum reforms omitted.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 30/7/2024 22:19