k 2011

Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím

SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Zdeňka ŠVECOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím

Name in Czech

Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím

Name (in English)

Curricular reform at grammar schools: from virtual observations to videostudies

Authors

SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Zdeňka ŠVECOVÁ and Eva MINAŘÍKOVÁ

Edition

19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

kurikulární reforma; realizované kurikulum; klíčové kompetence; hospitace; videostudie

Keywords in English

curricular reform; realized curriculum; key competencies; observation; video study
Změněno: 13/2/2012 15:56, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek představuje čtvrtou fázi výzkumu kurikulární reformy na gymnáziích. V rovině teoretických východisek výzkum stavěl na konceptových analýzách realizovaného kurikula z oborového a didaktického hlediska. Výzkumné otázky se vztahovaly k tomu, jak se vybrané ideje kurikulární reformy (např. klíčové kompetence) odrážejí v reálné výuce. Cílem videostudií bylo postihnout kvalitu příležitostí k rozvíjení kompetencí ve výuce a prozkoumat možnosti operacionalizace tohoto konstruktu na úrovni konkrétní výuky ve vybraných oborech gymnaziálního vzdělávání. Ještě více než v předchozích fázích umožnily videostudie uchopit zkoumané aspekty z oborově didaktického hlediska.

In English

This paper introduces the fourth phase of research on curricular reform at grammar schools. Concept analyses of realized curriculum from the subject and didactic point of view served as the theoretical background. The research questions were connected to how selected ideas of the curricular reform (such as key competencies) are reflected in the teaching/lear-ning process. The aim of the video studies was to capture the quality of opportunities for development of competencies in the teaching/learning process and to explore the possibilities of operationalising this construct on the level of actual instruction in selected subjects at grammar school. Even more than in the previous phases the video studies allowed exploring the aspects from the subject-specific didactic point of view.