B 2011

Umění spolupráce

ZÁLEŠÁK, Jan

Basic information

Original name

Umění spolupráce

Name (in English)

The Art of Collaboration

Authors

ZÁLEŠÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha - Brno, 292 pp. Edice VVP AVU sv. 4, 2011

Publisher

Akademie výtvarných umění - Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00050495

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5707-4

Keywords (in Czech)

výtvarné umění; umění spolupráce; participativní umění; umělecká skupina; Claire Bishop; Jesper Alvaer a Isabela Grosseová; Rafani; Kateřina Šedá

Keywords in English

fine arts; collaborative art; participatory art; artist collective; Claire Bishop; Jesper Alvaer and Isabela Grosseová; Rafani; Kateřina Šedá

Tags

Změněno: 3/9/2012 14:47, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Od počátku devadesátých let jsme v současném umění svědky obratu ke spolupráci, který zahrnuje zesílení důrazu na kolektivní formy umělecké praxe a participativní přístupy, v jejichž rámci umělci zapojují do realizace svých projektů „obyčejné lidi“, případně celé komunity. Studie Umění spolupráce se zaměřuje na dva základní cíle. Tím prvním je představení současného diskursu o umění spolupráce; druhým je zmapování projevů a podob umění spolupráce v současném českém umění. Přehledová část knihy je doplněna trojicí případových studií, zaměřených na vybrané umělecké projekty (Nic tam není Kateřiny Šedé, My skupiny Rafani a Figura a pozadí Jespera Alvaera a Isabely Grosseové), které svou uměleckou hodnotou a komplexností představují vhodné východisko pro komparativní analýzu.

In English

Since the 1990s we have been witnessing a collaborative turn in contemporary fine arts, that includes a growing interest in collective forms of artistic practice and participatory approaches, which are characterized by artists’ involvement of “ordinary people” or particular communities. There are two main areas of interest involved in this study. The first is an introduction into a contemporary discourse on collaborative art; the second is a survey of manifestations and forms of collaboration in the Czech contemporary art. This survey is completed with a triplet of case studies focused on the selected art projects (There Is Nothing There by Kateřina Šedá, Us by Rafani group, and Figure and Ground by Jesper Alvaer and Isabella Grosseová). Artistic value and complexity of these projects makes them an excellent starting point for a comparative analysis.

Links

GP406/09/P371, research and development project
Name: Umění jako spolupráce. Kolaborativní projekty v českém výtvarném umění 1998 až 2008.
Investor: Czech Science Foundation, Arts as Collaboration. Collaborative Projects in czech Art between 1998 and 2008