DYTRT, Petr. Le miroir a mille faces ou la forme qui fait sens dans les romans de Jean Echenoz (The mirror and its thousand faces or the form that makes sense in the novels by Jean Echenoz). In Jaroslav Štichauer. La Forme et le Sens. Actes de l'Ecole doctorale de Poděbrady. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010, p. 54-59. ISBN 978-80-7308-336-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Le miroir a mille faces ou la forme qui fait sens dans les romans de Jean Echenoz
Name in Czech Zcadlo a jeho tisíc tváří čili forma, která tvoří význam v románech Jeana Echenoze
Name (in English) The mirror and its thousand faces or the form that makes sense in the novels by Jean Echenoz
Authors DYTRT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, La Forme et le Sens. Actes de l'Ecole doctorale de Poděbrady, p. 54-59, 6 pp. 2010.
Publisher Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Other information
Original language French
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00049538
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7308-336-6
Keywords (in Czech) Současný francouzský román; dédoublement; autoreflexe; textová reflexe; mise en abyme; formální hříčky; Jean Echenoz
Keywords in English Contemporary French Novel; text reflection; duplication; mise en abyme; formal games; Jean Echenoz
Tags kontrola_RIV
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D., učo 103619. Changed: 29/1/2013 14:22.
Abstract
L'article réfléchit sur la maniere dont les textes du romancier francais contemporain Jean Echenoz approchent les procédures typiques pour la garde (avant-garde) de la période précédente, celle des expérimentateurs modernistes. L'accent est mis sur le questionnement du sens de ces jeux de mots et sur les raisons pour lesquelles Echenoz se distancie ironiquement par rapport a la modernité du Nouveau roman.
Abstract (in Czech)
Text příspěvku se zamýšlí nad způsobem, jakým texty současného francouzského romanopisce Jeana Echenoze přistupují k románovým postupům typickým pro předchozí modernistickou gardu novorománových experimentátorů. Samozřejmě hlavní důraz je kladen na tázání se po smyslu takovýchto hříček a po důvodech Echenozovy potřeby se ironicky distancovat o novorománové moderny.
Abstract (in English)
Text of the paper examines the way in which texts of contemporary French novelist Jean Echenoz’ approach the typical procedures for the preceding guard (avant-gard) of modernist experimenters. The main emphasis is on questioning the meaning of such puns and the reasons for Echenoz’ necessary ironic distance to the modernism of the “Nouveau roman”.
Links
KJB901640606, research and development projectName: MODERNITA V OTAZNÍCÍCH. Současná francouzská románová tvorba versus mýtus modernity
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, Modernity in Questions. The Contemporary French Novel Production versa the Myth of Modernity
PrintDisplayed: 20/5/2024 02:21