JANÍKOVÁ, Věra. Poradenství a diagnostická kompetence učitele cizích jazyků v kontextu inkluzivního vzdělávání (Language advising and diagnostic competence of foreign language teachers within the scope of inclusive education). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. / Education of Pupils with Special Education Needs V. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 219-232, 13 pp. ISBN 978-80-210-5709-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Poradenství a diagnostická kompetence učitele cizích jazyků v kontextu inkluzivního vzdělávání
Name in Czech Poradenství a diagnostická kompetence učitele cizích jazyků v kontextu inkluzivního vzdělávání
Name (in English) Language advising and diagnostic competence of foreign language teachers within the scope of inclusive education
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. / Education of Pupils with Special Education Needs V. p. 219-232, 13 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055617
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5709-8
Keywords (in Czech) kompetence učitelů cizího jazyka; pedagogická diagnostika; intervence; poradenství; výzkum
Keywords in English competences of foreign language teachers; pedagogical diagnostics; intervention; language advising; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 5/3/2012 17:59.
Abstract
K aktuálním tématům odborného diskursu pedagogických věd i oborových didaktik patří problematika klíčových kompetencí učitele, která zahrnuje široké spektrum otázek teoretického i empirického výzkumu. V tomto článku je pozornost soustředěna na bližší vymezení diagnostické a intervenční kompetence učitele cizích jazyků v kontextu inkluzivního jazykového vzdělávání, přičemž intervence je zde chápana jako poradenství při učení se cizím jazykům. V závěru jsou představeny výsledky výzkumné sondy, která zjišťovala jaké metody pedagogické diagnostiky užívají učitelé německého jazyka a jakou formu jazykového poradenství žákům poskytují.
Abstract (in English)
The issue of key competences of teachers, including both matters of theory and teaching practice, belongs to most topical ones in scholarly discourses of both pedagogy and methodology of individual disciplines. The paper focuses on closer specification of the diagnostic and interventional competences of foreign language teachers within the scope of inclusive education, defining intervention as language advising during the learning process of a foreign language. Finally, the results of a research probe are presented which explored the diagnosis methods used by teachers of German and the way of language advising they provide to their pupils.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 19/7/2024 01:04