Detailed Information on Publication Record
2011
Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Name in Czech
Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Name (in English)
Foreign Language Teacher Expertise and Teaching Pupils with Special Education Needs.
Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Pokrivčáková, Silvia (ed.): Current Issues in Teaching Foreign Languages, p. 9-42, 33 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00050503
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5608-4
Keywords (in Czech)
expertnost; učitel-expert; výuka cizích jazyků; speciální vzdělávací potřeby; diferencovaná výuka; výzkum
Keywords in English
expertise; teacher-expert; foreign language teaching; special educational needs; differetiated teaching; research
Tags
International impact
Změněno: 6/3/2012 19:20, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Jednou z klíčových výzev současné didaktiky cizích jazyků a pedeutologie společně s jejich výzkumy je hledání odpovědí na to, jak co nejúspěšněji realizovat cizojazyčnou výuku zaměřenou na žáka. Příspěvek se zabývá vybranými aspekty problematiky učitele-experta v otázkách integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivní výuky cizích jazyků. Vedle stručného nástinu konstruktu expertnosti, adaptivního modelu expertnosti učitele a jeho integrované znalostní základny pro cizojazyčnou výuku u dané cílové skupiny žáků budou představeny principy diferencovaného vyučování s konkrétními příklady cvičení a výsledky empirického výzkumu.
In English
One of the key challenges of present-day foreign language methodology and pedeutology as well as of their respective researches is to look for answers to the question how to teach successfully in a pupil-centered way. The present paper discusses several aspects of the issue of foreign language teacher expertise with regard to integrating pupils with special needs within the scope of inclusive FLT. Following a brief outline of the construct of expertise, adaptive teacher-expertise and the integrated knowledge basis for this kind of FLT, the principles of differentiated teaching with several examples of teaching techniques and results of a empirical research will be introduced.
Links
GAP407/11/0234, research and development project |
|