C 2011

Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

JANÍKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Name in Czech

Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Name (in English)

Foreign Language Teacher Expertise and Teaching Pupils with Special Education Needs.

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Pokrivčáková, Silvia (ed.): Current Issues in Teaching Foreign Languages, p. 9-42, 33 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00050503

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5608-4

Keywords (in Czech)

expertnost; učitel-expert; výuka cizích jazyků; speciální vzdělávací potřeby; diferencovaná výuka; výzkum

Keywords in English

expertise; teacher-expert; foreign language teaching; special educational needs; differetiated teaching; research

Tags

International impact
Změněno: 6/3/2012 19:20, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Jednou z klíčových výzev současné didaktiky cizích jazyků a pedeutologie společně s jejich výzkumy je hledání odpovědí na to, jak co nejúspěšněji realizovat cizojazyčnou výuku zaměřenou na žáka. Příspěvek se zabývá vybranými aspekty problematiky učitele-experta v otázkách integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivní výuky cizích jazyků. Vedle stručného nástinu konstruktu expertnosti, adaptivního modelu expertnosti učitele a jeho integrované znalostní základny pro cizojazyčnou výuku u dané cílové skupiny žáků budou představeny principy diferencovaného vyučování s konkrétními příklady cvičení a výsledky empirického výzkumu.

In English

One of the key challenges of present-day foreign language methodology and pedeutology as well as of their respective researches is to look for answers to the question how to teach successfully in a pupil-centered way. The present paper discusses several aspects of the issue of foreign language teacher expertise with regard to integrating pupils with special needs within the scope of inclusive FLT. Following a brief outline of the construct of expertise, adaptive teacher-expertise and the integrated knowledge basis for this kind of FLT, the principles of differentiated teaching with several examples of teaching techniques and results of a empirical research will be introduced.

Links

GAP407/11/0234, research and development project
Name: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation