JANÍKOVÁ, Věra. Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. (Foreign Language Teacher Expertise and Teaching Pupils with Special Education Needs.). In Pokrivčáková, Silvia (ed.): Current Issues in Teaching Foreign Languages. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 9-42, 33 pp. ISBN 978-80-210-5608-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Name in Czech Expertnost učitele cizích jazyků se zřetelem k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Name (in English) Foreign Language Teacher Expertise and Teaching Pupils with Special Education Needs.
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Pokrivčáková, Silvia (ed.): Current Issues in Teaching Foreign Languages, p. 9-42, 33 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00050503
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5608-4
Keywords (in Czech) expertnost; učitel-expert; výuka cizích jazyků; speciální vzdělávací potřeby; diferencovaná výuka; výzkum
Keywords in English expertise; teacher-expert; foreign language teaching; special educational needs; differetiated teaching; research
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 6/3/2012 19:20.
Abstract
Jednou z klíčových výzev současné didaktiky cizích jazyků a pedeutologie společně s jejich výzkumy je hledání odpovědí na to, jak co nejúspěšněji realizovat cizojazyčnou výuku zaměřenou na žáka. Příspěvek se zabývá vybranými aspekty problematiky učitele-experta v otázkách integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivní výuky cizích jazyků. Vedle stručného nástinu konstruktu expertnosti, adaptivního modelu expertnosti učitele a jeho integrované znalostní základny pro cizojazyčnou výuku u dané cílové skupiny žáků budou představeny principy diferencovaného vyučování s konkrétními příklady cvičení a výsledky empirického výzkumu.
Abstract (in English)
One of the key challenges of present-day foreign language methodology and pedeutology as well as of their respective researches is to look for answers to the question how to teach successfully in a pupil-centered way. The present paper discusses several aspects of the issue of foreign language teacher expertise with regard to integrating pupils with special needs within the scope of inclusive FLT. Following a brief outline of the construct of expertise, adaptive teacher-expertise and the integrated knowledge basis for this kind of FLT, the principles of differentiated teaching with several examples of teaching techniques and results of a empirical research will be introduced.
Links
GAP407/11/0234, research and development projectName: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/7/2024 05:33