Detailed Information on Publication Record
2011
Les non-lieux de François Bon: une anthropologie esthétisante des lieux post-modernes
DYTRT, PetrBasic information
Original name
Les non-lieux de François Bon: une anthropologie esthétisante des lieux post-modernes
Name in Czech
Ne-místa v textech Françoise Bona: estetizující antropologie postmodeních prostor
Name (in English)
Non-places in works by François Bon: an aesthetic anthropology of postmodern places
Authors
DYTRT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. München, Les Lieux de l'extrême contemporain, p. 175-182, 8 pp. Romania Viva, 2011
Publisher
Martin Meidenbauer Verlagsbuchhandlung
Other information
Language
French
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00049539
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-3-89975-269-4
Keywords (in Czech)
François Bon; non-lieux; ne-místa; současný francouzský román; literární antropologie
Keywords in English
François Bon; non-lieux; ; contemporary French novel; literary anthropology
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/10/2016 10:30, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Partant de l’hypothese que l’espace est le reflet de l’époque qui l’a créée au meme point que la littérature est le reflet de l’époque ou elle prend naissance, il est possible de postuler que l’espace qui est se construit dans les romans contemporains représente le reflet de l’espace qui entoure le romancier de meme que le lecteur. S’il y a des auteurs qui se montrent plus attentifs a la constitution de la dimension spatiale que d’autres, il est évident que pour François Bon l’espace devient un élément constitutif de l’univers fictionnel. François Bon offre une vue sur les lieux du travail et de l’usine et a travers une description détaillée de l’espace urbain avec ses batiments déshumanisés de fer, béton et verre qui permet de faire le point sur le role que joue l’architecture (post- et/ou ultra-) moderne dans une littérature qui peine a souscrire a une modernité romanesque.
In Czech
Text vychází z předpokladu, že prostor je odrazem doby, která mu dala vzniknout, podobně, jako je literatura odrazem doby, v níž se rodí. Je možné předpokládat, že prostor současných románů je odrazem prostoru, který obklopuje kolem romanopisce, stejně jako čtenáře v době, kdy text vzniká. Pokud jsou autoři, kteří jsou pozornější k vytváření prostorového rozměru textu, je jisté, že jím je právě François Bon, pro nějž je současný prostor středobodem fikčního světa. François Bon dává nahlédnout do prostoru továrny a manuální práce a prostřednictvím podrobného popisu městského prostoru s odlidštěnými budovami ze železa, betonu a skla umožňuje zhodnotit roli (post-a / nebo ultra) moderní architektury v literatuře, která se jen zdrženlivě hlásí k moderním románu
In English
The text is based on the assumption that space is a reflection of time, which gave birth to him, just as literature is a reflection of the time in which it was born. If there are authors who are more attentive to the creation of the spatial dimension of the text, it is certainly François Bon, for which space is the current centerpiece of the fictional world. François Bon gives an insight into the factory and manual labor, and through a detailed description of the urban area with dehumanised buildings from a of iron, concrete and glass allows to evaluate the role (post-and / or ultra) modern architecture in the literature, which reports only restrained to the modern novel.
Links
KJB901640606, research and development project |
|