HORÁKOVÁ, Jana. Konec dějin nových digitálních médií: Softwarová studia (End of New Digital Media History: Software Studies). In Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 156-179. Umění a nová média. ISBN 978-80-210-5639-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konec dějin nových digitálních médií: Softwarová studia
Name in Czech Konec dějin nových digitálních médií: Softwarová studia
Name (in English) End of New Digital Media History: Software Studies
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Umění a nová média, p. 156-179, 24 pp. Umění a nová média, 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00055665
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5639-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011
Keywords (in Czech) konec dějin nových médií; programovatelná média; softwarová studia
Keywords in English end of new media history; programmable media; software studies
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Changed: 12/4/2014 18:38.
Abstract
Kapitola představuje novou humanitní a uměnovědnou disciplínu - softwarová studia – jako důsledek současné situace médií, která je teoretiky označována jako postmediální věk. Softwarová studia se mohou stát alternativou k tradičnímu způsobu formulování historie nových médií , který vychází z media-centrického výkladu zdůrazňujícího protiklady tradiční vs. nová média. Představují totiž výzvu k debatě o historických a širších kulturně-společenských souvislostech umění nových médií. Tato výzva přichází v okamžiku, kdy se praktické uplatnění informačních technologií (IT) v naší společnosti stalo všudypřítomné a metafory funkcí informačních technologií se rozšířily napříč kulturně společenským diskurzem. Současně však absentuje kritická debata o IT, do které by se zapojili programátoři, informatici, stejně jako kreativní uživatelé, umělci nebo hackeři. Z hlediska nových médií jako uměnovědné disciplíny poukazuje zájem o software k opuštění modernistické fascinace médiem ve prospěch zasazení umění nových médií do kontextu experimentální umělecké tvorby dvacátého století, která se soustředila na koncept a proces umělecké tvorby (vs. produkt), přesunula pozornost od díla ke kontextu a prostředí.
Abstract (in English)
The chapter introduces new discipline within humanities – software studies – as an effect of the currant situation, which is described by scholars as a post media age. Software studies can be understood as an alternative approach to the definition of new media which will replace the traditional one, media-centric explanation. The software studies initiative comes in the moment when we see on a one hand ubiquity of new media in our culture and on the other hand the lack of critical discourse of professional programmers, computer scientists, creative users, artists, and hackers. From new media art theory point of view the focus on software signifies understanding of new media within frame of 20th century experimental art, within categories as concept, process (vs. product), context and environment.
Links
LC544, research and development projectName: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 8/6/2024 17:01