D 2011

Projektová výuka v přírodovědných předmětech

VACULOVÁ, Ivana and Milan KUBIATKO

Basic information

Original name

Projektová výuka v přírodovědných předmětech

Name in Czech

Projektová výuka v přírodovědných předmětech

Name (in English)

Project learning in scientific subjects

Authors

VACULOVÁ, Ivana and Milan KUBIATKO

Edition

Plzeň, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. p. 246-251, 6 pp. 2011

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-0030-0

Keywords (in Czech)

projektová výuka; historie projektové výuky; přírodovědné znalosti a dovednosti; klíčové kompetence

Keywords in English

Project-based learning; history of project-based learning; scientific knowledge and skills; key competence
Změněno: 18/2/2012 20:42, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.

Abstract

V originále

Projektová výuka patří mezi metody, které mohou rozvíjet přírodovědné myšlení studentů. Nejčastěji bývá chápána jako řešení komplexních problémových situací skupinou studentů. Jejím hlavním cílem je aktivní zapojení studentů do vyučovacího procesu, přičemž učitel zastává spíše roli rádce a pomocníka. Proto by měla vycházet se situací, s nimiž se studenti setkávají v běžném životě. V tomto příspěvku se nejen zamýšlíme nad definicí a podstatou projektové výuky, ale přikládáme také konkrétní ukázku jejího využití v přírodovědných předmětech.

In English

The project learning belongs to methods helping to develop students scientific thinking. This type of learning is understood as solving of complex problematic situations by students group. The main aim of this process is to actively integrate students into the teaching process, while the teacher rather acts as a mentor and assistant. The project learning should mimic the situations that students normally face in their real life. Our contribution is not only focused on the definitions and basis of project learning, but also presents the practical example of its application in the science subjects.