Detailed Information on Publication Record
2011
Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni
NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍKBasic information
Original name
Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni
Name in Czech
Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni
Name (in English)
Processes of teaching and opportunities to learn on the primary and lower-secondary school level
Authors
NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň, p. 137-161, 25 pp. 2011
Publisher
Karolinum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00055698
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-246-2043-5
Keywords (in Czech)
proces vyučování; příležitosti k učení; videostudie; 1. stupeň; 2. stupeň
Keywords in English
process of teaching; opprotunities to learn; video study; primary school; lower-secondary school
Tags
Reviewed
Změněno: 4/10/2014 10:44, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Kapitola shrnuje výsledky analýz zaměřených na porovnání příležitostí k učení (opportunities to learn), jež žákům nabízí výuka na prvním a druhém stupni základní školy v České republice. V projektu CPV videostudie, jehož dílčí výsledky jsou v kapitole prezentovány, jsou příležitosti k učení chápány jako určité výzvy podněcující žáky k tomu, aby se zabývali učivem, resp. učebními úlohami. Svým pojetím projekt spadá do výzkumného proudu zaměřeného na realizované kurikulum, jde tedy o výzkum reálné (běžné) výuky. Tematicky se analýzy primárně zaměřují na obecně didaktické aspekty výuky: organizační formy výuky, fáze výuky a využívání tradičních didaktických prostředků a moderních médií ve výuce. Výsledky odhalují podobnosti a rozdíly v příležitostech k učení, které nabízí výuka na prvním a na druhém stupni základní školy. V kapitole jsou zmíněny i specifické metodologické otázky výzkumu výuky na obou stupních základní školy.
In English
The chapter brings the summary of results that were obtained by analysing opportunities to learn, that are offered to pupils on primary and lower-secondary school level in the Czech Republic. In the chapter the partial results of the CPV Video Study project are presented. Opportunities to learn are seen as challenges that stimulate pupils to learn. The analyses are aimed at general didactic aspects of teaching: organisational settings of the teaching, teaching purposes and use of didactic tools and media. The results show similarities and differences in opportunities to learn that are offered on both school levels. In the chapter the specific methodological questions of the research on teaching at the primary and lower-secondary school are being discussed.
Links
LC06046, research and development project |
|