NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍK. Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni (Processes of teaching and opportunities to learn on the primary and lower-secondary school level). In Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. 1st ed. Praha: Karolinum. p. 137-161. ISBN 978-80-246-2043-5. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni
Name in Czech Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni
Name (in English) Processes of teaching and opportunities to learn on the primary and lower-secondary school level
Authors NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň, p. 137-161, 25 pp. 2011.
Publisher Karolinum
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055698
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-246-2043-5
Keywords (in Czech) proces vyučování; příležitosti k učení; videostudie; 1. stupeň; 2. stupeň
Keywords in English process of teaching; opprotunities to learn; video study; primary school; lower-secondary school
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 4/10/2014 10:44.
Abstract
Kapitola shrnuje výsledky analýz zaměřených na porovnání příležitostí k učení (opportunities to learn), jež žákům nabízí výuka na prvním a druhém stupni základní školy v České republice. V projektu CPV videostudie, jehož dílčí výsledky jsou v kapitole prezentovány, jsou příležitosti k učení chápány jako určité výzvy podněcující žáky k tomu, aby se zabývali učivem, resp. učebními úlohami. Svým pojetím projekt spadá do výzkumného proudu zaměřeného na realizované kurikulum, jde tedy o výzkum reálné (běžné) výuky. Tematicky se analýzy primárně zaměřují na obecně didaktické aspekty výuky: organizační formy výuky, fáze výuky a využívání tradičních didaktických prostředků a moderních médií ve výuce. Výsledky odhalují podobnosti a rozdíly v příležitostech k učení, které nabízí výuka na prvním a na druhém stupni základní školy. V kapitole jsou zmíněny i specifické metodologické otázky výzkumu výuky na obou stupních základní školy.
Abstract (in English)
The chapter brings the summary of results that were obtained by analysing opportunities to learn, that are offered to pupils on primary and lower-secondary school level in the Czech Republic. In the chapter the partial results of the CPV Video Study project are presented. Opportunities to learn are seen as challenges that stimulate pupils to learn. The analyses are aimed at general didactic aspects of teaching: organisational settings of the teaching, teaching purposes and use of didactic tools and media. The results show similarities and differences in opportunities to learn that are offered on both school levels. In the chapter the specific methodological questions of the research on teaching at the primary and lower-secondary school are being discussed.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 20/4/2024 01:45