C 2011

Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni

NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍK

Basic information

Original name

Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni

Name in Czech

Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni

Name (in English)

Processes of teaching and opportunities to learn on the primary and lower-secondary school level

Authors

NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň, p. 137-161, 25 pp. 2011

Publisher

Karolinum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055698

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-246-2043-5

Keywords (in Czech)

proces vyučování; příležitosti k učení; videostudie; 1. stupeň; 2. stupeň

Keywords in English

process of teaching; opprotunities to learn; video study; primary school; lower-secondary school

Tags

Reviewed
Změněno: 4/10/2014 10:44, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola shrnuje výsledky analýz zaměřených na porovnání příležitostí k učení (opportunities to learn), jež žákům nabízí výuka na prvním a druhém stupni základní školy v České republice. V projektu CPV videostudie, jehož dílčí výsledky jsou v kapitole prezentovány, jsou příležitosti k učení chápány jako určité výzvy podněcující žáky k tomu, aby se zabývali učivem, resp. učebními úlohami. Svým pojetím projekt spadá do výzkumného proudu zaměřeného na realizované kurikulum, jde tedy o výzkum reálné (běžné) výuky. Tematicky se analýzy primárně zaměřují na obecně didaktické aspekty výuky: organizační formy výuky, fáze výuky a využívání tradičních didaktických prostředků a moderních médií ve výuce. Výsledky odhalují podobnosti a rozdíly v příležitostech k učení, které nabízí výuka na prvním a na druhém stupni základní školy. V kapitole jsou zmíněny i specifické metodologické otázky výzkumu výuky na obou stupních základní školy.

In English

The chapter brings the summary of results that were obtained by analysing opportunities to learn, that are offered to pupils on primary and lower-secondary school level in the Czech Republic. In the chapter the partial results of the CPV Video Study project are presented. Opportunities to learn are seen as challenges that stimulate pupils to learn. The analyses are aimed at general didactic aspects of teaching: organisational settings of the teaching, teaching purposes and use of didactic tools and media. The results show similarities and differences in opportunities to learn that are offered on both school levels. In the chapter the specific methodological questions of the research on teaching at the primary and lower-secondary school are being discussed.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling