2011
Historie objevu dislokací - motivace ve fyzice
NAVRÁTIL, VladislavZákladní údaje
Originální název
Historie objevu dislokací - motivace ve fyzice
Název česky
Historie objevu dislokací - motivace ve fyzice
Název anglicky
The Discovery of Dislocations - Motivation in Pyhsics
Autoři
NAVRÁTIL, Vladislav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, Evropské pedagogické fórum 2011 - současná společnost a profese učitele, od s. 370 - 377, 8 s. 2011
Nakladatel
Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí - Sapere Aude 2011, 674 s. 2011.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10302 Condensed matter physics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00055700
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-904877-6-5
Klíčová slova česky
Historie; mechanické vlastnosti; dislokace; tvrdost a kujnost; motivace
Klíčová slova anglicky
History; mechanical properties; dislocations; hardness and plasticity; motivation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2013 16:27, prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
V originále
Zamyslíme-li se nad tím, kterou vědou se člověk zabývá nejdéle, nedostaneme jednoznačnou odpověď. Věda o materiálu si však může právem činit nárok na jedno z předních míst. Nejlepším důkazem významu vědy o materiálu pro člověka je skutečnost, že se celá období historie lidstva nazývají podle materiálu, užívaného v té době k výrobě předmětů denní potřeby (doba kamenná, bronzová, železná). Cílem příspěvku je uvedení základních poznatků, které vedly k objevu pojmu dislokace – poruchy, zásadním způsobem řídící zejména mechanické vlastnosti materiálů. Historie je ţedy nejen zajímavá, ale také velmi poučná. Proto vhodné využití historických poznatků může být motivujícím prvkem při studiu i tak zdánlivě nezáživné učební látky, jakou jsou mechanické vlastnosti pevných látek. Předložená práce vznikla na katedře fyziky PdFMU jako výsledek výzkumu vlivu motivačních prvků ve fyzice materiálu na výsledky studia studentů.
Anglicky
It is beyond doubt that material sciences belong to oldiest ones. Already primaeval man was dependent on knowledge of material properties to survive in very severe natural and social conditions. The aim of the article is presentation of basic knowledge about dislocations from the historical point of view, because history is usually instructive and is able to motivate students to study even so arid science as mechanical properties of solids seems to be. Our work is the result of research concerning the influence of motivation elements on educational results of students.