PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ. Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace (Measuring the Outcome of Inclusive Activities through the Concept of Participation). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of pupils with special educational needs V. 1st ed. Brno: Paido, 2011, p. 27-36, 9 pp. ISBN 978-80-7315-220-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace
Name in Czech Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace
Name (in English) Measuring the Outcome of Inclusive Activities through the Concept of Participation
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of pupils with special educational needs V. p. 27-36, 9 pp. 2011.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055745
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-220-8
Keywords (in Czech) inkluze; participace; měření participace; životní situace osob s postižením
Keywords in English inclusion; participation; measuring participation; life situation of people with disabilities
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 16/3/2012 18:38.
Abstract
Inkluze osob s postižením je žádoucím společenským cílem, zdůrazňovaným v politických dokumentech, v pedagogice a v sociální práci. Klíčovým indikátorem inkluze/míry společenského začlenění a jednou z komponent životní situace osob s postižením je participace. Jedná se o multidimenzionální koncept, užívaný v různých kontextech (medicína, pedagogika, sociologie) pro uchopení míry začlenění jedince do společenských rolí, situací a aktivit. V českém kontextu není samostatné měření participace rozvinuto – společenské začlenění jednotlivce se měří pouze dotazníkem SF-36, který je zaměřen na kvalitu života obecně, citována je také klasifikace MKF. Cílem textu je shrnout debatu o měření inkluze prostřednictvím konceptu participace a představit výzkum prof. Heinemana, který na bázi klasifikace MKF vytvořil vlastní způsob měření participace.
Abstract (in English)
Inclusion of people with disabilities is a desirable social goal, which is emphasized in educational, social and political documents. Participation is used worldwide in many disciplines as a key indicator of inclusion/the extent of social inclusion and one of the components of life situations of people with disabilities. The instrument for measuring participation has not been developed within the Czech context, so far. Components leading to the participation measurement as it is defined in ICF are included, for example, in the measurement of the quality of life, for which a questionnaire version SF-362 was created. The aim of the paper is to summarize the debate over conceptualization of participation and the way of measuring participation and to present the research of prof. Heinemann, who created the way of measuring participation on the base of ICF classification.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/4/2024 07:27