ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEK. Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci (Teacher’s belief on educational communication). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 52-56. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-54.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci
Name in Czech Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci
Name (in English) Teacher’s belief on educational communication
Authors ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 52-56, 5 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050520
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5774-6
Doi 10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-54
Keywords (in Czech) výuková komunikace; subjektivní teorie učitelů; IRF struktura; diskuse
Keywords in English educational communication; subjective theories of teachers; IRF structure; discussion
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 13:20.
Abstract
Předložený příspěvek se zabývá výukovou komunikací a jejím pojetím ze strany učitelů. Na základě analýzy opakovaných rozhovorů s šestnácti učiteli humanitních předmětů na druhém stupni základní školy se věnujeme tomu, jak sami učitelé vnímají komunikaci, která ve školní třídě nastává mezi nimi a jejich žáky. Z výsledků analýzy pak vyplývá snaha učitelů o směřování ke konstruktivistickému nastavení výukové komunikace, identifikovány jsou však také důvody, vzhledem ke kterým je implementace těchto snah do každodenní školní reality prozatím v půli cesty mezi IRF strukturou a dialogickou výukou.
Abstract (in English)
It is apparent that the result of educational communication is mostly dependant on teachers: for it is them who organize utterances according to their judgment, they choose who is about to speak, they stop utterances. The goal of this paper is therefore to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools (ISCED 2A) perceive educational communication? Answering this question allows us to identify the ideal types of educational communication which determine the real results of this communication and which thus help to define the overall character of the educational process.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 19/6/2024 19:27