ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky (Structure and content of educational communication between teacher and pupils). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 46-51. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-73.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky
Name (in English) Structure and content of educational communication between teacher and pupils
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 46-51, 6 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050521
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5774-6
Doi 10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-73
Keywords (in Czech) IRF struktura; otázky učitele; žákovské odpovědi; kognitivní učení
Keywords in English IRF structure; teacher questioning; pupil rejoinders; cognitive learning
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 13:20.
Abstract
Příspěvek představuje výsledky empirické studie zaměřené na učitelské otázky a žákovské odpovědi v rámci komunikace ve školní třídě na druhém stupni základní školy. Nejprve jsou popsány učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukové komunikace a představuji až 70 % všech interakci v hodině). Následně se příspěvek věnuje žákovským odpovědím a popisuje některé kognitivní strategie, které mohou žáci použít při zodpovídání otázek učitele uplatnit.
Abstract (in English)
This paper presents the results of an investigation of the function of teacher questioning in selected humanities subjects at the lower secondary school. The main aim of the research was to establish the functions performed by teacher questioning in educational communication. Further we were interested in the kinds of questions teachers use in selected subjects, how teachers use open and closed questions, and how questions differ in terms of the cognitive demand factor. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
GD406/09/H040, research and development projectName: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning
PrintDisplayed: 22/5/2024 20:04