D 2011

Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky

ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ

Basic information

Original name

Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky

Name (in English)

Structure and content of educational communication between teacher and pupils

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 46-51, 6 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050521

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-73

Keywords (in Czech)

IRF struktura; otázky učitele; žákovské odpovědi; kognitivní učení

Keywords in English

IRF structure; teacher questioning; pupil rejoinders; cognitive learning

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2012 13:20, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek představuje výsledky empirické studie zaměřené na učitelské otázky a žákovské odpovědi v rámci komunikace ve školní třídě na druhém stupni základní školy. Nejprve jsou popsány učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukové komunikace a představuji až 70 % všech interakci v hodině). Následně se příspěvek věnuje žákovským odpovědím a popisuje některé kognitivní strategie, které mohou žáci použít při zodpovídání otázek učitele uplatnit.

In English

This paper presents the results of an investigation of the function of teacher questioning in selected humanities subjects at the lower secondary school. The main aim of the research was to establish the functions performed by teacher questioning in educational communication. Further we were interested in the kinds of questions teachers use in selected subjects, how teachers use open and closed questions, and how questions differ in terms of the cognitive demand factor. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
GD406/09/H040, research and development project
Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning