Detailed Information on Publication Record
2011
Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky
ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁBasic information
Original name
Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky
Name (in English)
Structure and content of educational communication between teacher and pupils
Authors
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 46-51, 6 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00050521
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-5774-6
DOI
10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-73
Keywords (in Czech)
IRF struktura; otázky učitele; žákovské odpovědi; kognitivní učení
Keywords in English
IRF structure; teacher questioning; pupil rejoinders; cognitive learning
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 28/3/2012 13:20, Mgr. Petra Georgala
V originále
Příspěvek představuje výsledky empirické studie zaměřené na učitelské otázky a žákovské odpovědi v rámci komunikace ve školní třídě na druhém stupni základní školy. Nejprve jsou popsány učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukové komunikace a představuji až 70 % všech interakci v hodině). Následně se příspěvek věnuje žákovským odpovědím a popisuje některé kognitivní strategie, které mohou žáci použít při zodpovídání otázek učitele uplatnit.
In English
This paper presents the results of an investigation of the function of teacher questioning in selected humanities subjects at the lower secondary school. The main aim of the research was to establish the functions performed by teacher questioning in educational communication. Further we were interested in the kinds of questions teachers use in selected subjects, how teachers use open and closed questions, and how questions differ in terms of the cognitive demand factor. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
| ||
GD406/09/H040, research and development project |
|