DOLEŽALOVÁ, Jana and Veronika NAJVAROVÁ. Gramotnost a funkční gramotnost (Literacy and functional literacy). 1st ed. Brno: MU, 2011, 9 pp. ISBN 978-80-210-5714-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Gramotnost a funkční gramotnost
Name in Czech Gramotnost a funkční gramotnost
Name (in English) Literacy and functional literacy
Authors DOLEŽALOVÁ, Jana and Veronika NAJVAROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 9 pp. 2011.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5714-2
Keywords (in Czech) gramotnost, funkční gramotnost, oblasti funkční gramotnosti, povaha gramotnosti
Keywords in English literacy, functional literacy, nature of the literacy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 23/2/2012 12:02.
Abstract
Kapitola představuje moderní pojetí gramotnosti a představuje koncept funkční gramotnosti. Je prvotním úkolem základní školy vychovat co nejvíce jedinců, které bude moci dospělá společnost považovat za funkčně gramotné. Funkčně gramotný člověk je schopný a ochotný zapojit se do života společnosti a přispívat k jejímu dalšímu rozvoji, a v případě potřeby se přizpůsobit novým podmínkám (např. při ztrátě zaměstnání). Jedinec již v dnešní době nevystačí s izolovanými poznatky, které se dobře naučil nazpaměť, pokud je neumí funkčně využít pro své potřeby. Z toho plyne, že rozvoj funkční gramotnosti je dlouhodobým úkolem vzdělávacích institucí. Vzdělávání na 1. stupni směřuje k tomu, aby byly u všech žáků položeny základy počáteční gramotnosti ve všech oblastech, na kterých budou dále stavět učitelé 2. stupně (a žáci sami). Je alarmující, že výsledky výzkumu PISA ukazují, že téměř 20 % českých patnáctiletých žáků (absolventů povinné školní docházky) nedosahuje ani první (základní) úrovně funkční gramotnosti a je tedy možné považovat je za funkčně negramotné.
PrintDisplayed: 23/7/2024 16:29