D 2011

Škola jako komunita profesního učení

NOVOTNÝ, Petr, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Martin SEDLÁČEK et. al.

Basic information

Original name

Škola jako komunita profesního učení

Name (in English)

School as Professional Learning Community

Authors

NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Škola - statický element v sociálnej dynamike, p. 248-253, 6 pp. 2011

Publisher

Iura Edition

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050525

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-8078-459-1

Keywords in English

school;community;learning;organization

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/12/2015 11:05, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

V posledních dekádách jsme svědky intenzivních diskusí o škole a jejím rozvoji na úrovni organizační a institucionální jako o klíčovém prvku změn ve vzdělávání. Cílem textu je poukázat na východiska a klíčové momenty uvažování o škole jako komunitě profesního učení a přezkoumat koncept komunit profesního učení coby alternativní interpretaci týchž procesů, o kterých se hovoří jako o organizačním učení. Cílem je také prezentovat interpretační sílu konceptu na materiálu z empirického výzkumu, konkrétně na výsledcích průběžných analýz z autory realizované případové studie.

In English

Intense discussions about school and its development at organizational level as a key element of change in education have been taking place for the last decades. The concept of professional learning communities is more or less overlooked in these discussions. The text discusses the concept of professional learning communities, present basic starting points and definitions. The contribution to research of school is demonstrated on a segment of case studies elaborated within the research Processes of organizational learning in schools.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools