Detailed Information on Publication Record
2011
Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti
TUŠKOVÁ, Jana MarieBasic information
Original name
Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 11 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Přehledové a vzdělávací texty
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5714-2
Keywords (in Czech)
výuka na 1. stupni základní školy, gramotnostní dovednosti, funkční gramotnost, čtenářství, projektové vyučování, kritické myšlení
Keywords in English
primary school education, literacy skills, functional literacy, reader, project teaching, critical thinking
Tags
Reviewed
Změněno: 4/3/2012 18:20, doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
V originále
Studijní texty přinášejí budoucím učitelům na 1. stupni základní školy širší náhled na problematiku gramotnosti. Objasňují význam dovedností čtení a psaní v životě žáka (člověka) a obsahují vybrané metody a formy rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. První část objasňuje filozofii současného přístupu k budování základů gramotnosti. Ve druhé části jsou postupně komentovány jednotlivé složky funkční gramotnosti, která je na základních školách pravidelně posuzována v mezinárodních srovnávacích testech. Konečně třetí část obsahuje náčrt některých činností a metod, kterými můžeme gramotnostní dovednosti rozvíjet téměř ve všech předmětech školního kurikula.
In English
Study texts bring to future teacher of primary school level wider view of literacy. The texts enlighten meaning of reading and writing in life of pupil (adult), students will find a choice of methods and forms that can be used for developing reading literacy. The first part introduces philosophy of today’s approaches to developing the literacy. In the second part the components of functional literacy are introduced. Functional literacy is the regular subject to international comparative large scale research. The third part includes some activities and methods that we can use for developing literacy skills across the school curriculum.