MUŽÍK, Vladislav. Model of Physical Education at the Primary School Level. 2011. ISBN 978-80-210-5532-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Model of Physical Education at the Primary School Level
Name in Czech Model tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
Authors MUŽÍK, Vladislav.
Edition 2011.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5532-2
Keywords (in Czech) tělesná výchova; model tělesné výchovy; pohybová aktivita; pohybový režim žáků; 1. stupeň základní školy; projektované kurikulum; realizované kurikulum
Keywords in English physical education; physical activity; physical regime of the students; primary school education; projected curricula; realised curricula
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549. Changed: 25/2/2012 13:10.
Abstract
The article presents results of the research project School and health for the 21st century. The subproject is oriented on physical education at the primary school level. It deals with the projected and realised curricula of physical education and all-day physical activity of pupils. The research methods were the content analysis of the documents, the systematic observation of the interaction in the physical education training, the standardised controlled interview, questionnaires, the day time recording and the modelling of the physical education curricula. In the research, educational documents containing the projected curricula of physical education were analysed. The research samples were representative samples of the Czech Republic citizens and available samples of teachers and pupils at the primary school level. The gained results provide a base for a draft of a model of physical education at the primary school level. The model contains the interventional project Students on the move, which influences the pupils school and out-of-school physical activity. The aim of the physical education model is to help to optimise the physical activity regime of the primary school pupils.
Abstract (in Czech)
Příspěvek shrnuje výsledky dílčího projektu výzkumného záměru Škola a zdraví pro 21. století. Dílčí projekt je orientován na tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ. Zabývá se projektovaným a realizovaným kurikulem tělesné výchovy i celodenní pohybovou aktivitou žáků. Výzkumnými metodami byly obsahová analýza dokumentů, systematické pozorování interakce ve výuce tělesné výchovy, standardizovaný řízený rozhovor, dotazníky, časové snímky dne a modelování kurikula tělesné výchovy. Analyzovány byly vzdělávací dokumenty obsahující projektované kurikulum tělesné výchovy. Výzkumnými soubory byly reprezentativní soubory občanů České republiky a dostupné soubory učitelů a žáků 1. stupně základní školy. Získané poznatky jsou východiskem pro koncipování modelu tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Tento model obsahuje intervenční projekt Školáci v pohybu, ovlivňující interakci učitel – žák ve výuce tělesné výchovy, školní i mimoškolní pohybovou aktivitu žáků a monitoring zdravotně orientované zdatnosti žáků. Cílem modelu tělesné výchovy je přispět k optimalizaci pohybového režimu žáků na 1. stupni ZŠ.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 29/7/2024 20:38