BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, roč. 23, č. 3, s. 113-135. ISSN 0862-397X. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů
Název česky Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů
Název anglicky Borrowed Imagination. Tracing the Distribution of Genre Movies in Nationalized Film Industries
Autoři BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2011, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00055794
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky socialistické země; žánrové filmy; filmová distribuce
Klíčová slova anglicky socialist countries; genre movies; film distribution
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 11. 4. 2012 09:02.
Anotace
Článek zkoumá distribuci a uvádění žánrových filmů produkovaných znárodněnými kinematografiemi v době tzv. reálného socialismu. Kapitola o Československu je rozšířena o průzkum praxe kina Vesmír v průmyslové obci Zastávka. Vrcholem socialistické produkce žánrových snímků byla 60. léta, kdy tyto kinematografie vyráběly historické velkofilmy a dobrodružné příběhy pláště a dýky. Socialistické žánrové filmy byly často založeny na vypůjčené imaginaci a ukazovaly fikční světy velmi vzdálené každodennímu životu. V 70. a 80. letech produkce těchto filmů i jejich návštěnost ve spřátelených zemích postupně klesala.
Anotace anglicky
The article focuses on the distribution and exhibition of genre movies produced by nationalized film industries during the period of so-called developed socialism. The Czechoslovak chapter is extended with a probe into the practices of the Vesmír cinema in the small industrial village of Zastávka. The best of times for socialist genre movies was during the 1960s, when these national cinemas succeeded in the production of historical epics, red westerns and cloak-and-dagger adventure movies. Socialist genre movies were based on borrowed imagination presenting worlds of fiction very far from everyday life. The share of socialist genre films at the box office declined gradually during the 1970s and 1980s.
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 10:48