B 2011

Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči

BOČKOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči

Name (in English)

The Support of Pupils with Specific Language Impairment

Authors

BOČKOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 165 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055824

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5609-1

Keywords (in Czech)

specificky narušený vývoj řeči; žák se specificky narušeným vývojem řeči; alternativní a augmentativní komunikace; logoped

Keywords in English

specific language impairment; pupil with specific language impairment; alternative and augmentative communication; speech therapist

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 20/3/2012 10:11, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Tématem publikace je problematika specificky narušeného vývoje řeči, jejím cílem je analyzovat možnosti podpory žáků s touto formou narušené komunikační schopnosti. Výzkumné šetření proběhlo ve dvou etapách.V první etapě proběhlo kvantitativní výzkumné šetření, v němž byli prostřednictvím dotazníku osloveni logopedi ze speciálně pedagogických center pro vady řeči v České republice. Ve druhé etapě, která byla zpracována metodou kvalitativního výzkumu, byla provedena analýza aplikace pomůcek vycházejících z principů alternativní a augmentativní komunikace u žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Na základě výsledků šetření byla navržena opatření pro speciálně pedagogickou teorii a praxi.

In English

The theme of the submitted publication is one of the most complicated forms of the impaired communication ability – the specific language impairment. The aim of the publication is to analyze the possibilities of the support of pupils with the specific language impairment.The realization of the research was divided into two phases. The first phase of the research was the quantitative investigation; the explorational techniques was the questionnare. The respondent of the investigation was the speech therapist working in the special education centre specialized in speech disorders in the Czech republic. The second phase of the research, qualitative investigation, was focused on the pupils with specific language impairment. Based on the diagnostics of the difficulties and needs of these pupils, new aids were developed and the course of the sessions where these aids were applicated was analysed. On the ground of the verification of the assumption stated and evaluation of the information gained, next proposals and precautions were prepared for the special educational theory and practice.